Bilen fikk bremsene fra en Audi RS 6 og felgene fra en Lamborghini. Folkene til Volkswagen fikk bare aldri grønt lys for Golf 6 med VR6-motor.
Offisielt eksisterer det ikke. Og så i alle fall. For Volkswagen bygget minst en prototype av Golf 6 med en VR6-motor.
For da modellen var helt ny i 2009, var det tilsynelatende ikke helt på plass om VR6-motoren skulle bære over fra Mk.5-plattformen til Mk.6.
Av samme grunn lekte Volkswagens ingeniører så mye med ideen at de faktisk tok den på alvor. Imidlertid bare på prototypestadiet.
Dette skriver Motor1 , som intervjuet Enrico Beltz. Kommunikasjonsansvarlig i Volkswagens klassiske avdeling.
LES OGSÅ: Uten statlige tilskudd kjøper svenskene 35 prosent færre elbiler
Bilen hadde en 3,2-liters VR6-motor som ble tunet av Rothe Motorsport. I motsetning til R32 på Golf 5-plattformen, hvor motoren kom fra, hadde ikke prototypen 250 hestekrefter, men hele 463.
Det kunne gjøres fordi motoren blant annet var utstyrt med spesiallagde stempler, en større Garret turbolader, forskjellige innsprøytningsdyser og nytt inntak.
For å temme hestekreftene utstyrte Volkswagen også den lille Golfen med frontbremsene fra datidens Audi RS 6 Akkurat som de 'stjal' noen felger fra Lamborghini. Understellet er en Bilstein B16.
Volkswagen paret motoren med en DSG automatgir og firehjulsdrift. Nok for en toppfart 'over 250 km/t', sier Enrico Beltz.
Hvorfor Volkswagen til slutt kastet planene om nok en VR6-drevet Golf i søpla, melder historien dessverre ikke noe om. Heldigvis kastet ikke merket prototypen. Og den er nå en del av Volkswagens klassiske kolleksjon.
Derfor er bilen også en del av utstillingen på GTI Fanfest – den tidligere GTI Treffen Wörthersee – som finner sted i Volkswagens hjemby Wolfsburg i slutten av juli.
Den svarte Golf 6 med VR6 er langt fra den eneste hemmeligheten Volkswagen har holdt godt skjult i mange år. Visste du for eksempel at merket sa nei takk til en Golf med V10-motor og 500 hestekrefter? Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!