Den gjenfødte Ypsilon er ikke bare en Peugeot i Lancia-emballasje. Det er merkets første rallybil siden Delta HF i 1993.
Etter 31 års pause vil Lancia rally igjen. Ikke siden 1993 har det italienske merket, nå eid av Stellantis, deltatt i et rally.
Men det er over nå. Eller faktisk snart. For det er først i 2025 at den nye Lancia Ypsilon Rally 4 HF starter rally. Tallet fire indikerer også at bilen er bygget etter forskriftene i samme klasse.
I motsetning til gatebilen, som i utgangspunktet kun kommer som elbil, holder den for en hybridversjon selskap, det er en 1,2-liters bensinmotor som trekker rallybilens forhjul.
En veldig liten motor, men god for 212 hestekrefter. Noe mer enn elbilen, som nøyer seg med 156 hestekrefter og 250 Nm. I likhet med søsterbilen Peugeot e-208 er rekkevidden oppgitt til 403 kilometer etter WLTP-standarden. Så det skal ingen regne med for virkelighetens skyld.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
I likhet med rallybilen har hybridversjonen en 1,2-liters bensinmotor. Men på offentlig vei nøyer Lancia seg med 100 hestekrefter og et forbruk på 21,7 kilometer per liter. De dårlige nyhetene? Ingen av bilene kommer noen gang til Danmark.
Det gjør derimot Toyota GR Yaris. Men akkurat som i Frankrike er den lille, tresylindrede japaneren rasende dyr å få på tallerkener.
I Danmark vil Toyota ha nesten 800.000 DKK for bilen. Til sammenligning koster den større Supra, som er bygget på en BMW Z4, 870.000 kroner etter at avgiften er betalt. Den prisen er imidlertid ikke nok for versjonen med BMWs berømte rette sekser.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!