Det er svรฆrt fรฅ โ om noen โ som snakker om alle kostnadene ved elbiler. Kanskje fordi mange av dem bare pรฅvirker indirekte. Det gjรธr bare ikke regningen mindre.
Elbiler er kommet for รฅ bli. Men det rettferdiggjรธr ikke alltid mange av kostnadene forbundet med dem.
Spesielt ikke nรฅr man tenker pรฅ at bilene fundamentalt sett er mye enklere enn sine motstykker med forbrenningsmotorer.
Sรฅ her har vi samlet 10 av de skjulte kostnadene du som elbileier bรธr vite om. Selv om du bare vurderer รฅ kjรธpe en.
For la oss vรฆre รฆrlige โ slik det danske skattesystemet er lagt opp, er det mye mer fordelaktig รฅ kjรธpe elbil. I hvert fall hvis du ikke vil bli dratt av staten i registreringsavgifter.
Nรฅr det er sagt, er det mye som tyder pรฅ at den kunstige hjelpen som elbiler fรฅr fra staten hjelper salget.
En ny rapport fra European Automobile Manufacturers' Association ACEA viser at elbilene henger langt etter nรฅr det gjelder den totale bilparken.
For eksempel utgjรธr rene elbiler bare 1,8 prosent av alle biler i Europa. Og selv om vi legger hybridbiler til det regnestykket, kan vi ikke komme over 4 prosent. Les mer om det her .
De 10 skjulte kostnadene ved elbiler
Veldig dyre batterier
Mens et merke som Volkswagen forventer at prisene pรฅ rรฅvarer til batteriproduksjon vil stupe de neste รฅrene, er ikke dette nรธdvendigvis noe sjรฅfรธrene vil legge merke til.
Sjรฅfรธrer kan kun forholde seg til bilene som er pรฅ markedet. Og hvis de batteriene gรฅr i stykker, er det vanvittig dyrt. For eksempel koster batteripakken til en Tesla Model S over 100.000 danske kroner.
Det er ikke mye bedre nรฅr vi snakker om elektriske motorer. Audi vil for eksempel ha 110.000 kroner for รฉn ny motor til en e-tron. AV…
Lang ladetid og veldig dyr strรธm
De som sier de trives med ladepauser i elbil lyver. Det tar rett og slett for lang tid.
Og nรฅr du holder deg til noe annet enn en hjemmelader, som ikke alle andre har tilgang til, er det rett og slett for dyrt. Altfor dyrt. Ifรธlge nordmennene koster det nรฅ like mye รฅ hurtiglade som รฅ fylle en forbrenningsmotor med diesel.
Og mens vi er inne pรฅ emnet hjemmelading. Det er ogsรฅ alt for dyrt. I hvert fall nรฅr det kommer til selve ladeboksen. รnsker du รฅ eie en av disse vil det koste flere tusen kroner.
Noen selskaper krever til og med det samme belรธpet for รฅ sette opp skitten, slik at du kan leie selve boksen – ikke strรธmmen, bare boksen – pรฅ mรฅnedlig basis. Det gir ingen mening.
Elbilers absurde verditap
Alle nye biler mister verdi. Og sรฅnn er det. Men elbilene tar virkelig av.
Det er sรฆrlig forbrukernes frykt for tilstanden til batteriene i brukte elbiler som driver prisene ned. En Jaguar i-Pace er for eksempel verdt 70 prosent mindre pรฅ bare 5 รฅr. Og det merket vil kun bygge elbiler fra 2026.
Latterlig rekkevidde i kaldt vรฆr
Elbiler er pรฅ mange mรฅter en latterlig reisefรธlge. Ikke pรฅ grunn av bilene generelt, men pรฅ grunn av batteriene.
De kan aldri leve opp til det bilmerkene lover. Husk at det er helt urealistisk รฅ mรฅle rekkevidden til elbiler i henhold til WLTP-standarden laget for bensin- og dieselbiler.
Men selv ved รฉn minusgrader har tyske ADAC, som tilsvarer danske FDM, bevist at rekkevidden til elbiler rett og slett forsvinner inn i et dypt, svart hull. Det er ikke bra hvis du mรฅ kjรธre langt. ร lade en elbil er aldri gรธy โ og hvis du nyter de pausene, kjรธrer du รฆrlig talt en bil som er for dรฅrlig.
Mye dyrere forsikring
At det er dyrere รฅ forsikre en elbil er delvis elbilens feil. Men det er like mye bilmerkenes feil. Og selvfรธlgelig sjรฅfรธrene.
Elbiler er ofte bygget for รฅ vรฆre komplekse รฅ reparere. Bilmerker tar absurde belรธp for reservedeler, og sjรฅfรธrer kjรธrer som hjernedรธde bak rattet.
Mange elbileiere tror at de er udรธdelige bak rattet og kan derfor bare kjรธre til bunns. Derfor blir de ogsรฅ overrasket nรฅr noe gรฅr galt i en Tesla Model Y med bakhjulsdrift og 300 hestekrefter. Fordi 'det er vi ikke vant til'. Kor skikkelig!
Fรฆrre verksteder vet hva de driver med
Bilprodusenter er faktisk pรฅlagt – i hvert fall i henhold til EU-lovgivningen – รฅ selge diagnoseverktรธy til bรฅde egne og uavhengige verksteder.
Men bilprodusentene fรธler seg ikke komfortable med det. Sรฅ de gjemmer seg og sier at sรฅnt dessverre ikke er pรฅ lager. Eller i beste fall pรฅ restordre.
Og det betyr at sjรฅfรธrene i mange tilfeller blir tvunget til รฅ velge de dyrere merkeverkstedene. Frilansmekanikere kan kanskje fikse en elbil, men de vet ofte veldig lite om hvordan fordi bilprodusentene ikke vil gi dem verktรธyene som forteller dem hvordan.
รkt slitasje
Elbiler er ofte bรฅde tyngre og raskere enn de mest populรฆre bensin- og dieselbilene. Og det slites ut. Spesielt pรฅ dekkene.
Et regnestykke fra den Michelin-eide kjeden Euromaster viser at dekk til elbiler โ som du ikke kommer unna โ ofte er 100 prosent dyrere enn dekk til bensin- og dieselbiler. AV.
Ladestasjoner er et helvete
Til tross for EU-forskrifter som skulle begrense ting som roamingpriser pรฅ ladestasjoner, er det fortsatt et helvete.
For selv om det blir flere ladestasjoner, krever de andre lรธsninger, flere apper og betalingskort. Det er unรธdvendig komplisert, og du kan aldri vรฆre sikker pรฅ at ladestasjonene fungerer.
At det fortsatt er steder i Danmark hvor det er lange avstander mellom ladestasjoner er รฆrlig talt pinlig. Selv hydrogenstasjoner kan egentlig ikke fรฅ stรธtte. EU har kun kunnet bestemme at det ikke mรฅ vรฆre mer enn 200 kilometer mellom hydrogenstasjoner i unionen. Kom igjen…
Betaling for funksjoner
Dette gjelder alle nye biler. Men i elbiler er det en stor sak med programvarefunksjoner som mรฅ kjรธpes inn eller betales ekstra for.
For eksempel vil Tesla belaste deg for รฅ lytte til Spotify, som du allerede betaler for. Hvordan i helvete โ ja, unnskyld sprรฅket โ ser det ut?
Avhengig av strรธmprisene
Med mindre du har en fastprisavtale eller kan lade om natten, nรฅr strรธmmen vanligvis er billigst, er du nรธdt til รฅ se pรฅ strรธmprisene for รฅ jakte pรฅ billigst mulig 'tank full' til elbilen din.
Sรฅ du mรฅ presse forbruket ditt for noe annets skyld, og det er et skritt tilbake. Noen vil til og med si mer.