BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med forbrenningsmotoren. Hvis alle kjørte elbil, ville det vært som å bli vegetarianere, sier Harry Metcalfe.
– Jeg har vært involvert i bilindustrien i mange år, og jeg har aldri sett større forvirring i den europeiske bilindustrien.
Det sier Harry Metcalfe, som var med å grunnlegge bilmagasinet Evo Magazine i 1998. Og selv om han ikke har noe imot elbiler som sådan, er han ikke i tvil om én ting spesielt.
– Å nå 100 prosent elbiler er som at alle blir vegetarianere, sier han.
Men at vi har en bransje i revers er på en måte bilmerkenes egen feil, mener den engelske motorjournalisten og bonden.
– Dieselgate var begynnelsen på alt. På den tiden var dieselbiler veldig populære i Europa. De ville selge i USA, men det var reguleringer om utslipp der, og underveis ble Dieselgate oppdaget.
Skandalen, som begynte hos Volkswagen, spredte seg deretter til nesten alle konkurrentene i Europa. Og den har faktisk ikke gitt dem ut ennå.
Så sent som i september i fjor måtte Volvo betale en millionbot for juks med dieselmotorer. Les mer om det her.
Men ifølge Harry Metcalfe endrer ikke det det faktum at EU-politikere og sjåfører snakker forbi hverandre. Ikke alle kan presses ned eller inn i en elbil. Men EU-systemet insisterer på det.
– Våre beslutningstakere ønsker å få oss til å kjøpe elbiler og vil prøve å heve avgiftene på forbrenningsmotorer. Men det er feil vei å gå; Politikere og forbrukere snakker ikke samme språk.
Harry Metcalfe er ikke en som benekter at det må skje en endring i bilindustrien. Men han tror ikke det er løsningen å kaste alt for elbilen.
– Det er som om hele landet skal bli vegetarianer. Det er ikke for alle, og vi må forstå at bilkjøpere og beslutningstakere ikke er på samme side. Men det finnes mindre elbiler som er gode og egner seg til enkelte ting.
Harry Metcalfe nevner Renault 5 eller Fiat Panda som eksempler på elbiler som de fleste sjåfører har råd til.
Men de bilene har også sine begrensninger. Utenfor urbane områder og på lengre turer presterer ikke disse bilene særlig godt.