100 % elbiler tilsvarer at alle bileiere blir vegetarianere

BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med forbrenningsmotoren. Hvis alle kjรธrte elbil, ville det vรฆrt som รฅ bli vegetarianere, sier Harry Metcalfe.

โ€“ Jeg har vรฆrt involvert i bilindustrien i mange รฅr, og jeg har aldri sett stรธrre forvirring i den europeiske bilindustrien.

Det sier Harry Metcalfe, som var med รฅ grunnlegge bilmagasinet Evo Magazine i 1998. Og selv om han ikke har noe imot elbiler som sรฅdan, er han ikke i tvil om รฉn ting spesielt.

โ€“ ร… nรฅ 100 prosent elbiler er som at alle blir vegetarianere, sier han.

Men at vi har en bransje i revers er pรฅ en mรฅte bilmerkenes egen feil, mener den engelske motorjournalisten og bonden.

โ€“ Dieselgate var begynnelsen pรฅ alt. Pรฅ den tiden var dieselbiler veldig populรฆre i Europa. De ville selge i USA, men det var reguleringer om utslipp der, og underveis ble Dieselgate oppdaget.

Skandalen, som begynte hos Volkswagen, spredte seg deretter til nesten alle konkurrentene i Europa. Og den har faktisk ikke gitt dem ut ennรฅ.

Sรฅ sent som i september i fjor mรฅtte Volvo betale en millionbot for juks med dieselmotorer. Les mer om det her.

Men ifรธlge Harry Metcalfe endrer ikke det det faktum at EU-politikere og sjรฅfรธrer snakker forbi hverandre. Ikke alle kan presses ned eller inn i en elbil. Men EU-systemet insisterer pรฅ det.

โ€“ Vรฅre beslutningstakere รธnsker รฅ fรฅ oss til รฅ kjรธpe elbiler og vil prรธve รฅ heve avgiftene pรฅ forbrenningsmotorer. Men det er feil vei รฅ gรฅ; Politikere og forbrukere snakker ikke samme sprรฅk.

Harry Metcalfe er ikke en som benekter at det mรฅ skje en endring i bilindustrien. Men han tror ikke det er lรธsningen รฅ kaste alt for elbilen.

โ€“ Det er som om hele landet skal bli vegetarianer. Det er ikke for alle, og vi mรฅ forstรฅ at bilkjรธpere og beslutningstakere ikke er pรฅ samme side. Men det finnes mindre elbiler som er gode og egner seg til enkelte ting.

Harry Metcalfe nevner Renault 5 eller Fiat Panda som eksempler pรฅ elbiler som de fleste sjรฅfรธrer har rรฅd til.

Men de bilene har ogsรฅ sine begrensninger. Utenfor urbane omrรฅder og pรฅ lengre turer presterer ikke disse bilene sรฆrlig godt.

https://www.youtube.com/watch?v=Vhi7zldGjBo&t=4s








Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilindustrien: Bensin og diesel mรฅ bli mye dyrere

Deler av bilindustrien stรธtter nรฅ EUs รธnske om รฅ...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

FDM innrรธmmer: Folk i elbiler fรฅr enorme regninger

Utlรธpte fabrikkgarantier pรฅ populรฆre elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Det er flere elbiler om bord pรฅ det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn fรธrst antatt om bord...

Ford er fornรฆrmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Nรฅr politikerne fรธrst har bestemt seg for รฅ stรธtte...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...