150 elbiler stilte søndag i kø ved en ladestasjon i Sverige. «Og flere var på vei inn», sier Jan Fridberg mens han passerer kua.
Elbiler har blitt et populært transportmiddel. Men det er ikke problemfritt, og i løpet av helgen opplevde mange elbilister lange køer ved ladestasjoner i Sverige. Spesielt ille var det i Malung, der køen til Teslas Supercharger strakte seg hundrevis av meter.
Situasjonen i Malung var kaotisk søndag, der elbilister på vei til og fra fjellområdene måtte vente i timevis med å lade bilene sine. En lokal innbygger filmet den høye kua og bekreftet omfanget av problemet.
– 20 minusgrader, og så sitter de der med dårlig strøm og har tre-fire timer til de kan lade. Ungene fryser, og man klarer ikke å holde varmen på heller, sa Jan Fridberg, som passerte kua, til Aftonbladet .
Tidligere var Teslas ladestasjoner forbeholdt Tesla-eiere, men nå kan også eiere av andre bilmerker bruke dem. Dette har skapt misnøye blant enkelte Tesla-eiere som føler at de andre elbilene tar plass.
– Sitter her og lader nå, og her er flere andre merker, og det er også de som kaster og blokkerer tilgjengelige ladere. Det verste som kan skje er at de åpner ladere for alle», skrev en Tesla-eier på Facebook.
Det ble også meldt om lange køer ved ladestasjonene i Norrköping. Lading av elbiler går som regel uten problemer.
I hvert fall i Norden er ladestasjoner ofte plassert tett på hverandre, og flere av elbilene lader raskt. Likevel kan og går ting galt for elbiler.
Helger kan imidlertid være et unntak. Noen steder er det ingen ladepunkter, og det er køer.
Det er ulike syn på hvordan problemet bør løses. Noen mener det bør etableres flere ladestasjoner. Mens andre mener at det er urealistisk å dekke behovet i høye perioder.
– En til tre ganger i året, resten av året ingen venting, pust og nyt livet», kommenterte en bruker på Facebook.
De lange køene i helgen skyldtes en kombinasjon av flere faktorer. Mange måtte hjem før en varslet snøstorm, og samtidig var det mange som måtte til og fra fjellområdene.