Tidligere denne måneden tilbakekalte BMW 400 000 eldre 3-serie. Nå viser det seg at enda flere biler kjører rundt med farlige kollisjonsputer.
Dieselgate er ikke den eneste store skandalen i bilindustrien. BMW rammes for tiden av en minst like seriøs en i sitt slag.
Kollisjonsputer som smelter betyr at det tyske merket tidligere denne måneden tilbakekalte 400 000 eldre 3-serier som eierne selv ettermonterte med M Sport-ratt.
Men rattet er trolig utstyrt med defekte og livsfarlige kollisjonsputer fra japanske Takata. En defekt som påvirket så mange bilmerker og modeller at Takata gikk konkurs i 2018.
Men de defekte mange kollisjonsputene kan fortsatt være der ute. Spesielt siden BMW ikke fikk tak i dem alle da bilene opprinnelig ble tilbakekalt helt tilbake i 2016.
LES OGSÅ: Audi slutter å jukse – dropper dumme detaljer
Nå ser det ifølge Carscoops ut til at nyere 5-serie fra 2014, 6-serie fra 2014, X3 fra 2013/14 og X5 og M4 årgang 2014 også er rammet av problemet.
Derfor har BMW lagt til ytterligere 1.145 biler til de nesten 400.000 bilene som opprinnelig ble tilbakekalt tidligere i juli.
Feilen ligger i at utløseren for kollisjonsputen med den interne fabrikkkoden PSDI-5 kan smuldre bort over tid. Hvis det skjer, vil kollisjonsputen eksplodere med uønsket brutalitet ved en ulykke.
Med andre bilmerker fører det allerede raskt til døden. Og bare i 2022 ble fem trafikkdødsfall offisielt knyttet til den livstruende kollisjonsputen.
Totalt har 33 sjåfører mistet livet på grunn av de farlige kollisjonsputene. Senest døde en Honda Accord-eier fra Kentucky, USA, da kollisjonsputen fikk den til å fly med metallsplinter i kabinen. Honda prøvde imidlertid i svært lang tid å få tak i eieren før den forferdelige ulykken. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her