54 prosent av elbileierne nekter for at de har et problem

Rekkeviddeangst er ikke noe elbileiere plages med. I hvert fall ikke hvis du spรธr dem selv, viser ny forskning.

I en ny undersรธkelse benekter 54 prosent av elbileierne at de har et problem. I hvert fall nรฅr det kommer til rekkevidden.

Konkret sier flertallet av elbileiere at de ikke er bekymret for om bilene deres kan ta dem fra A til B.

Det viser en undersรธkelse utfรธrt av ladeboksselskapet Zaptec.

De to hoveddelene av undersรธkelsen fokuserer pรฅ henholdsvis 1 082 personer som kjรธrer enten bensin- eller dieselbiler og 1 032 personer som kjรธrer hybrid- eller elbiler. Begge gruppene er mellom 18 og 79 รฅr.

LES OGSร…: Ladeoperatรธr gรฅr konkurs – skylder over 100 millioner kroner. kroner

I undersรธkelsen er andelen elbileiere som svarte at de har rekkeviddeangst 12 prosent. Bensin- og dieseleierne snur imidlertid det hele pรฅ hodet.

45 prosent av de i diesel- og bensinbiler svarer at de holder seg unna elbilen fordi de er redde for at den skal gรฅ tom for strรธm. Eller at de pรฅ grunn av rekkevidden ikke kan nรฅ uten รฅ lade fรธrst.

Det er interessant at de som allerede eier en elbil legger stรธrre vekt pรฅ bilens rekkevidde enn antall ladestasjoner. Hele 56 prosent av elbileierne mener at rekkevidden er viktigere enn antall ladestasjoner.

Til tross for at enkelte elbileiere er bekymret for rekkevidden til bilen sin, er det betydelig flere som ikke fรธler rekkeviddeangst i sรฆrlig grad. Relativt mange tilbakelegger til og med lange distanser uten problemer, sier John Wasstring, administrerende direktรธr i Zaptec, i en pressemelding.

Zaptecs forskning viser ogsรฅ at elbileiere ofte kjรธrer lengre reiser enn folk i bensin- og dieselbiler. Det er i hvert fall det de sier.

31 prosent av elbileiere sa at de i gjennomsnitt tar en tur pรฅ minst 200 kilometer 11 ganger i รฅret. For bensin- og dieselbileiere er tallet 19 prosent.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer โ€“ nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Dansk ladestasjonprodusent har gรฅtt konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gรฅtt konkurs....

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...