Da en Tesla Semi nylig tok fyr og stengte en motorvei i 16 timer, måtte 189 000 liter vann til for å slukke brannen.
Da det brøt ut brann i en Tesla Semi i august, stengte ikke flammene bare en motorvei i California i 16 timer. Den kostet også 189.000 liter vann.
Derfor satt også et hav av bilister fast i en ku, som begynte å hope seg opp da vogntoget gikk galt kl. 03 en mandag.
Det var først uklart hva som var årsaken til at lastebilen tok fyr. Men nå er det en rapport fra National Transportation Safety Board (NTSB).
Og her opplyser myndighetene at sjåførens vaklende kurs gjorde at lastebilen gikk av veien, hvorpå den traff to gjenstander. En stålstang og et tre. Det var først da vogntoget sto stille mellom flere gjenværende trær at det begynte å brenne.
Det var her det lokale brannvesenet måtte bruke mellom 14 og 15 timer – motorveien var stengt i begge retninger i 16 timer – og hele 189.000 liter vann, fordi de var overbevist om at det ikke lenger var noen fare.
LES OGSÅ: Disse hverdagsbilene taper mest i verdi pr kilometer
Varmefølsomme instrumenter indikerte at flammene og dermed brannen nådde en maksimal temperatur på 540 grader celsius. Ifølge Carscoop er det mer enn nok til å smelte aluminium og mer enn fire ganger temperaturkravet for fjerdegradsforbrenninger.
Voldsomme branner i elbiler er sjeldne, men dessverre ikke et ukjent fenomen. Her hjemme brant en ellers splitter ny Audi Q4 e-tron en families hus ned til grunnen i fjor.
Og for bare noen dager siden klarte en tysk elbileier å skåne huset sitt fra flammene ved å dytte bilen ut på veien.
I Hellas har myndighetene til og med tatt forholdsregler om at ingen elbiler får gå ombord på en ferge, med mindre de har mindre enn 40 prosent strøm igjen på batteriet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!