20. september, 2024

Fisker Ocean-eiere må selv betale for garantireparasjoner

For Fisker Ocean-eiere er ikke mye normalt. Nå må bilistene selv betale for garantireparasjoner hos merket, som halter på randen av konkurs.

Fisker Inc., som allerede har gått konkurs i både Danmark, Norge og Sverige, har informert Ocean-eierne om at bilene deres trenger en rekke ting.

Noen av dem er mer problematiske enn andre. Men kostnadene må bilistene bære selv. Fisker Inc. vil definitivt ikke hjelpe på den måten.

Merket opplyste dette på nettsiden sin under fanen "gjenkallingsoppdatering". I alle fall fram til onsdag 18. september. Her var det bl.a. til:

Tre av tingene som kan fikses relativt uproblematisk fra Fisker Inc. sin ende av tabellen er følgende:

  • Programvareoppdatering for å løse tap av fremdrift.
  • Programvareoppdatering for å fikse feil visning av varsellys.
  • Programvareoppdatering for ytterligere å forbedre uventet reduksjon i regenerativ bremsing.

To av punktene er mer problematiske og på dette tidspunkt knyttet til en ukjent regning for Fisker-eierne.

LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – stopper på TV på grunn av elbiler

  • Inspeksjon og eventuell utskifting av utvendige dørhåndtak på grunn av blokkering og manglende åpning.
  • Utskifting av elektrisk vannpumpe i kabinen på grunn av vannpumpesvikt som resulterer i tap av kjøretøyets fremdrift.

    " Vær oppmerksom på at kostnadene knyttet til arbeidet og reparasjonsprosessen må dekkes av deg som korvetteier ", skrev Fisker.

Men nå har merket tilsynelatende angret på formuleringen. Nå heter det at merket skal dekke kostnadene.

Ifølge norske Motor er det ingen som foreløpig vet hva det vil koste Fisker Inc. og til slutt eierne å få reparert bilene sine under "garantien".

Dette skyldes bilmerkets situasjon som konkursbeskyttet under kapittel 11 i den amerikanske selskapsloven.

Regelen innebærer at Fisker Inc. i forbindelse med avtale inngått i skifteretten, kan fortsette inntil alle eiendeler i selskapet er solgt.

I sommer lyktes Fisker Inc. å selge over 3000 biler på en gang. Bilmerket, nedleggelsestruet og dypt gjeldssatt, måtte imidlertid frigjøre bilene for en relativt liten sum på grunn av svært liten interesse.

Selskapets grunnlegger, danske Henrik Fisker, forsøkte umiddelbart å få et større bilmerke til å overta virksomheten for konkursbeskyttelse. Det skal ha vist seg å være Nissan. Men japanerne sa til slutt veldig tydelig nei takk.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Bilfabrikk stilt for retten – skylder 80 millioner kroner. kroner

Som om ikke svenske Northvolt allerede har nok problemer...

Celebritys elbil har tapt 850.000 DKK i verdi

Han drøner rundt i verdens kuleste biler. Men Tim...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler...

Politiet beslaglegger Teslaer mot eiernes vilje

Politiet i den amerikanske byen Oakland beslagla tre Teslaer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tall er trukket tilbake – elbiler utkonkurrerer IKKE bensin i Norge

Vejtrafikens Oplysningsråd (OFV) må nå korrigere sine egne opplysninger om at elbiler har overtall bensinbiler i Norge. Det stemmer likevel ikke da den norske...

25-åring får 2 års fengsel på grunn av gamle Toyota

En 25 år gammel mann brakte seg selv og kundene inn i politiets søkelys fordi han kjørte frem og tilbake mellom kundene sine i...

Ulovlig gateløp endte med en regning på 16 millioner DKK.

Det er både dumt og farlig å kjøre race på offentlig vei, og noen ganger går det galt som i dette tilfellet hvor en...

Volvo investerer mer enn noen gang i forbrenningsmotoren

Den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks satser mer enn noen gang på forbrenningsmotoren, sier teknisk direktør. Forbrenningsmotoren er ikke død. Faktisk investerer den svenske lastebilprodusenten...

Diktator tuder: «Tesla har slått av Cybertrucken min»

Tsjetsjenias diktator Ramzan Kadyrov, som også kalles Putins hund, eier en Cybertruck. Men han kan ikke bruke den, for Tesla har slått av bilen....

Bilgiant gjør seg klar til å sparke 30.000 ansatte

Bilgiganten Volkswagen skylder opptil 3200 milliarder danske kroner. Finansdirektøren sier at det er 1 kanskje 3 år å fikse. Og det betyr masseoppsigelser. Volkswagens...

EU nekter å droppe spesielle krav til bilmerker i 2025

EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke...

Sverige forbyr disse dekkene 1. desember 2024

Det er ikke bare i Tyskland de slår ned på tidligere fullt lovlige vinterdekk. I Sverige skjer det samme bare litt senere. Fra 1....

Se listen – disse brukte bilene er de sikreste

Når det gjelder sikkerhet er det ingenting i veien for å velge en litt brukt bil, det viser en rapport støttet av Euro NCAP....

Koster 10.000 kr i boder – nå gjør færre sjåfører det

Færre sjåfører sitter med hodet begravd i mobilen bak rattet. Nedgangen har skjedd de siste to årene, viser norsk forskning. De siste to årene...

En nybegynnerguide til spill på motorsport

De aller fleste forbinder sportsbetting med spill på populære idretter som tennis, fotball, håndball og basketball. Imidlertid inneholder tipping mye mer enn bare de...

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...