Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse.
Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse har tilbrakt noe av tiden i søkelyset.
Men på scenen i Paris hadde regissøren spesielt ett krav – stopp forbudet mot forbrenningsmotoren. Og hvis EU ikke er villig til det, må man inngå kompromisser og bli avhengig av Kina.
For selv om BMW faktisk er et av få bilmerker som klarer å øke salget av elbiler, er ikke direktøren i tvil om at 2035-forbudet må rulles helt tilbake.
– En korreksjon av elbilmålet på 100 prosent fra 2035 vil gjøre europeiske bilprodusenter mindre avhengige av Kina for batterier, sa Oliver Zipse på bilmessen i Paris.
Og holdningen – spesielt i forhold til trusselen fra Kina – er ikke Zipse alene om å stå på. Flere analytikere påpeker at den europeiske bilindustrien blir forbigått internt av kineserne.
LES OGSÅ: Elbil brant totalt ned tre hus – «ingen vanlig brann»
I et forsøk på å legge en demper på kineserne har EU vedtatt en straffetoll på alle elbiler bygget i Kina. Men det ser neppe ut til å ha noen effekt. Til og med Tesla, som har Model 3 bygget i Kina, har nettopp satt ned prisen på selv samme bil. Blå. her i Danmark.
– For å opprettholde den vellykkede kursen er en strengt teknologinøytral vei innenfor de politiske rammene avgjørende, sier BMWs direktør.
BMWs svar på konkurranse fra kineserne er en flerstrenget strategi. Bokstavelig talt sånn. Tyskerne ønsker å bygge biler med forbrenningsmotorer, elektriske motorer og biler som går på alternativt drivstoff. For eksempel ved brenning av hydrogen eller syntetisk bensin/diesel.
Toyota har de samme tankene. Her er styreleder Akio Toyoda faktisk så bastant i sin skepsis til elbiler at han ikke vil tro at elbiler noen gang vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!