For en ultrakort note produserer Jaguar nå den klassiske E-Type igjen. Dessverre bare i to eksemplarer 50 år etter at produksjonen stoppet.
50 år etter at produksjonen av Jaguar E-Type ble avsluttet i 1974, har Jaguar Classic produsert to biler fra bunnen av.
Begge bilene ble bygget for én og samme kunde i Sørøst-Asia og er inspirert av de siste 50 minneutgavene bygget i 1974. Begge bilene er Series I-kabriolet i Signet Green og Opal Black.
Det tok over 2000 timer å ferdigstille de to bilene, som bilmerkets klassiske avdeling, Jaguar Classic, kaller unike tilbud av merkets «Works Bespoke-kreasjoner».
Et særtrekk ved bilene er Jaguars samarbeid med Deakin & Francis, Englands eldste smykkeselskap. Resultatet er detaljer i perlemor, sol og 18 karat gull som bidrar til bilenes unike karakter.
I tillegg til smykkene er det andre spesielle detaljer på hytta. Setene er trukket i håndvevd og syet skinn fra Bridge of Weir. Midtkonsollen er laget av anodisert aluminium og har en gravering av en Series I E-Type-tegning fra Jaguars arkiver. I tillegg har Jaguar lagt til en moderne radio med Bluetooth og en frontrute med varmeelementer.
LES OGSÅ: Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år
Begge modellene er utstyrt med en 3,8-liters sekssylindret motor som er oppgradert med elektronisk drivstoffinnsprøytning.
Den originale fire-trinns manuelle girkassen er erstattet av en fem-trinns manuell girkasse.
Jaguar har ikke offentliggjort prisen på de to nye Jaguar Classic E-Type Commemorative-modellene. Det er imidlertid mer enn sannsynlig at de er dyrere enn de fabrikkrestaurerte modellene fra tidligere år.
Jaguar er ikke den eneste som kan se store penger i å bygge nye biler av gamle modeller. Det samme gjør Nissan på merkets fabrikk i Japan. Og de får hjelp av Nismo. Les mer om det her.
Boosted har imidlertid nylig også fortalt om hvordan Ford Sierra Cosworth og Saab 900 Turbo har gjenoppstått.