For en ultrakort note produserer Jaguar nå den klassiske E-Type igjen. Dessverre bare i to eksemplarer 50 år etter at produksjonen stoppet.
50 år etter at produksjonen av Jaguar E-Type ble avsluttet i 1974, har Jaguar Classic produsert to biler fra bunnen av.
Begge bilene ble bygget for én og samme kunde i Sørøst-Asia og er inspirert av de siste 50 minneutgavene bygget i 1974. Begge bilene er Series I-kabriolet i Signet Green og Opal Black.
Det tok over 2000 timer å ferdigstille de to bilene, som bilmerkets klassiske avdeling, Jaguar Classic, kaller unike tilbud av merkets «Works Bespoke-kreasjoner».
Et særtrekk ved bilene er Jaguars samarbeid med Deakin & Francis, Englands eldste smykkeselskap. Resultatet er detaljer i perlemor, sol og 18 karat gull som bidrar til bilenes unike karakter.
I tillegg til smykkene er det andre spesielle detaljer på hytta. Setene er trukket i håndvevd og syet skinn fra Bridge of Weir. Midtkonsollen er laget av anodisert aluminium og har en gravering av en Series I E-Type-tegning fra Jaguars arkiver. I tillegg har Jaguar lagt til en moderne radio med Bluetooth og en frontrute med varmeelementer.
LES OGSÅ: Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år
Begge modellene er utstyrt med en 3,8-liters sekssylindret motor som er oppgradert med elektronisk drivstoffinnsprøytning.
Den originale fire-trinns manuelle girkassen er erstattet av en fem-trinns manuell girkasse.
Jaguar har ikke offentliggjort prisen på de to nye Jaguar Classic E-Type Commemorative-modellene. Det er imidlertid mer enn sannsynlig at de er dyrere enn de fabrikkrestaurerte modellene fra tidligere år.
Jaguar er ikke den eneste som kan se store penger i å bygge nye biler av gamle modeller. Det samme gjør Nissan på merkets fabrikk i Japan. Og de får hjelp av Nismo. Les mer om det her.
Boosted har imidlertid nylig også fortalt om hvordan Ford Sierra Cosworth og Saab 900 Turbo har gjenoppstått.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!