25. april, 2025

Stemmestyring er mye bedre enn knapper, sier bilsjef

Rivian har nylig kommentert hvordan stemmestyring kan være en bedre løsning enn fysiske knapper i biler.

Rivian Chief Software Officer Wassym Bensaid deltok nylig på TechCrunch Disrupt 2024-konferansen, hvor han beskrev knapper og andre fysiske kontroller i biler som en "feil" snarere enn en "funksjon".

Ifølge Bensaid bør stemmestyring være den foretrukne måten å samhandle med bilen på. Han påpekte imidlertid også at de fleste stemmestyringssystemer i dag ikke fungerer optimalt.

Mange sjåfører kan finne det vanskelig å venne seg til ideen om å bruke stemmestyring i stedet for knapper.

En av de største fordelene med fysiske kontroller er at de krever minimal oppmerksomhet når du først blir kjent med plasseringen. Du kan f.eks. juster klimaanlegget eller slå på vindusviskerne uten å ta øynene fra veien.

Dette er skrevet av The Drive .

LES OGSÅ: Bygger hydrogenbiler i Tyskland – nå er de konkurs

Dette gjør det mulig å reagere raskt og presist, noe som kan forbedre trafikksikkerheten. Stemmestyring krever derimot ofte at du stopper opp og formulerer en kommando som systemet kan forstå, noe som kan forstyrre koropplevelsen.

Samtidig velger mange bilprodusenter å implementere berøringsskjermer, da de er billige å installere og tilbyr stor funksjonalitet på liten plass.

Skjermer har også sett en økning i popularitet på grunn av deres likhet med smarttelefoner, som mange forbrukere allerede er vant til å bruke. Denne trenden har imidlertid ført til biler med flere skjermer enn noen gang før, samtidig som stemmestyring har fått fornyet oppmerksomhet som en mulig løsning.

Stemmestyring har eksistert i biler i flere tiår, men med ulik grad av suksess. Tidligere modeller tilbød enkle talekommandoer som kunne brukes til grunnleggende funksjoner som f.eks for å justere temperaturen.

Disse eldre systemene kan ofte kreve svært spesifikke formuleringer, noe som begrenser deres nytte. Selv om moderne stemmestyringssystemer har blitt bedre med mer avansert teknologi og naturlig språkforståelse, kan de likevel oppleves som upresise og tidkrevende.

I tillegg reiser stemmestyring spørsmål om datasikkerhet. Ettersom biler i økende grad kan registrere og lagre brukerkommandoer, kan det vekke bekymringer om personvern og datainnsamling. For mange brukere er det en faktor som bør vurderes når nye teknologier introduseres i biler.

Selv om Rivian og andre teknologiselskaper jobber med å forbedre funksjonaliteten til stemmestyring, er det ikke alle sjåfører som finner denne løsningen overlegen. For noen vil fysiske knapper og kontrollalternativer fortsatt være en enkel og pålitelig metode som ikke krever samme oppmerksomhet som talekommandoer.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trumps tariffer tvinger Tesla til å stoppe

Elon Musks plan for Tesla Cybercab og Semi-lastebilen blir...

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor...

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....