HVO 100 er en mer miljøvennlig diesel. Fra januar fylles alle nye dieselbiler hos BMW med det syntetiske drivstoffet.
BMW har bestemt seg for å fylle drivstoff på alle nye dieselbiler produsert i deres tyske fabrikker med HVO 100 diesel. Dette er et mer miljøvennlig alternativ til konvensjonell diesel, da drivstoffet totalt sett reduserer CO₂-utslipp med opptil 90 prosent. Tiltaket trer i kraft fra 1. januar 2025.
– Den skal vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatning. Men med 90 prosent lavere CO₂-utslipp totalt sett, sier BMWs administrerende direktør Oliver Zipse.
HVO100 diesel, som står for 100 prosent hydrogenert vegetabilsk olje, er laget av vegetabilske oljer og animalsk fett.
Drivstoffet samsvarer med den europeiske standarden EN 15940 og regnes som et fornybart alternativ, selv om det fortsatt avgir CO2 under kjøring.
BMWs dieselmotorer er allerede godkjent for å kjøre på HVO100. Drivstoffet får blant annet skryt for å gi jevnere motorgang og ha bedre egenskaper i kulde sammenlignet med vanlig B7-diesel.
LES OGSÅ: Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte
BMW er en av bilprodusentene som fortsetter å satse på dieselteknologi, selv om mange andre i bransjen i økende grad satser på elektrifiserte biler.
På grunn av fleksible plattformer kan BMWs kunder velge mellom elektriske, bensin- eller dieselversjoner av flere modeller. I 2028 utvider tyskerne med en hydrogenbil. Les mer om det her .
Initiativet med HVO100-diesel drevet på fabrikkene markerer et forsøk fra BMW på å redusere miljøpåvirkningen fra dieselbilene deres selv før de når kundene. Den første påfyllingen av HVO10-diesel fra fabrikk er imidlertid begrenset til det som er nødvendig for å få bilene frem og tilbake. For eksempel mellom utstillinger hos forhandlere.
– Den første fabrikkfyllingen er åpenbart ikke nok for en tur fra München til Berlin. Men det vil vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatning», forklarer Oliver Zipse til avisen Bild.
BMW tilbyr fortsatt dieselmotorer for de fleste av modellene sine, som inkluderer både mindre tresylindrede varianter og de større inline-sekserne som finnes i større coupeer som X7.
Ved å kombinere denne teknologien med HVO 100 håper BMW å bidra til en mindre tyngende overgang fra fossilt brensel til fornybare alternativer.