Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp – kun 0,6 prosent av pengene er brukt.
I Sverige er interessen for å få tilskudd til kjøp av elbiler forsvinnende liten. I hvert fall i form av høyere skrotpremie.
En økt skrotingspremie, der bileiere kan få 10.000 svenske kroner for å skrote sin gamle bil og kjøpe eller lease en elbil, har vist seg å være intet mindre enn en fiasko.
Kun 0,6 prosent av pengene som er satt av til ordningen er brukt. Det tilsvarer at 140 svensker velger å vrake en bensin- eller dieselbil.
Det skriver We Bilägare .
Årsaken til den manglende interessen må finnes i den svenske regjeringens vedtak om å fjerne en tidligere tilskuddsordning som ga inntil 70.000 danske kroner i statlig tilskudd til kjøp av elbiler.
Beslutningen ble tatt i forbindelse med finanslovsforhandlingene i 2023, hvor regjeringen var tydelig bekymret for statens økonomi. For å lappe opp noen hull forsvant skattestøtten for elbiler. Det samme skjedde i Tyskland. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Ford sier opp ytterligere 800 ansatte på grunn av elbiler
I begge land skjedde det spesielt én ting – salget av nye elbiler falt betydelig. Spesielt i Tyskland ble det allerede i januar 2024 registrert en nedgang i salget på over 50 prosent. Siden den gang har landets regjering lovet å gjeninnføre deler av støtteordningen.T
Tilbake i Sverige forsøkte regjeringen i sommer å stimulere salget av elbiler med den høyere skrotpremien, som ellers tilsvarer i overkant av 6.500 danske kroner.
Men ordningen har ikke hatt ønsket effekt. Flere eksperter argumenterer nå for at støtten må økes betydelig for å få reell innvirkning på elbilsalget.
En mulig løsning, som diskuteres i Sverige, er å innføre en modell med ekstra tilskudd til lavinntektsfamilier som velger å kjøpe elbil. Lignende ordninger finnes allerede i andre EU-land, og Sverige vurderer å implementere en slik ordning fra 2026.
Den svenske regjeringens forsøk på å balansere økonomiske hensyn med ønsket om å fremme elbilsalg har vist seg å være en utfordring. Det er nå usikkert hvilke ytterligere tiltak som vil bli satt i verk for å øke andelen elbiler på svenske veier.