Heldigvis tar elbiler sjelden fyr. Men når det skjer, kan bilene bli til rene dødsfeller. Nå advarer veihjelpsmannskaper mot nettopp det.
Utbrente elbiler kan være dødsfeller, og nå advarer veihjelpsarbeidere om den store faren ved å håndtere dem.
En hybridbil som hadde brent ut i flere dager måtte nylig berges i Borås i Sverige. Til tross for at brannen var slukket, var det fortsatt fare for at bilen skulle selvantenne.
Lignende tilfeller er rapportert, bl.a. i Umeå, hvor en elbil tok fyr flere dager etter at brannen faktisk var slukket.
– Det hadde vært fint om en myndighet hadde grepet inn og sagt at det er en kjempefare. Tenner det igjen, skjer det så fort at man bare kan kjefte og må forlate alt, sier Richard Holtemark, som jobber med veihjelp for Carup .
Elbiler som har tatt fyr kan være spesielt uforutsigbare. Holtemark og kollegene har opplevd flere tilfeller der tilsynelatende avslåtte elbiler plutselig tar fyr igjen.
Dette gjelder spesielt biler hvor batteriene har vært utsatt for vann eller høy varme. Selv når batteriet ser ødelagt ut, kan det fortsatt være reststrøm som utgjør en risiko.
– Selv om de ser helt utbrente ut og batteriet er utladet, er det fortsatt strøm igjen.
– Vi har kun vernehansker, men ikke så mye mer, og vi har ikke fått noen opplæring i hvordan vi skal håndtere det, sier Holtemark.
Veihjelpsfolkene mener dagens system ikke er tilstrekkelig for å håndtere problemet. Når brannvesenet forlater stedet etter slukking, overlates oppgaven med å fjerne bilen til veihjelp. Dette utgjør en betydelig risiko for de som utfører arbeidet.
– Det beste ville vært om nødetatene hadde noen ressurser til å ta seg av utbrente elbiler.
– Men når det gjelder en brennende elbil går de, og vi sitter igjen med restene, sier Holtemark.
Etter hvert som elbiler og hybridbiler blir mer utbredt, øker antallet hendelser med utbrente batterier.
Ifølge veihjelpsfolkene bør ansvaret for disse kjøretøyene ligge hos myndighetene eller forsikringsselskapene. Men det er motstand mot å ta opp problemet.
– Noen forsikringsselskaper vil ikke håndtere problemet i det hele tatt, selv om det kan bli ekstremt dyrt hvis noe går galt, advarer Holtemark.
Situasjonen krever handling, da risikoen for alvorlige hendelser bare vil øke dersom ingen tar ansvar for håndtering av brente elbiler.
Det er ikke bare selve brenningen som er forbundet med store kostnader. Det er også uhyrlig dyrt å få en utbrent elbil av veien. I alle fall hvis det må gjøres skikkelig. Og så langt er det ingen som ønsker å betale regningen. Ikke hjemme heller. Les mer om det her .