12. desember, 2024

Utbrente elbiler er dødsfeller, advarer redningsarbeidere

Heldigvis tar elbiler sjelden fyr. Men når det skjer, kan bilene bli til rene dødsfeller. Nå advarer veihjelpsmannskaper mot nettopp det.

Utbrente elbiler kan være dødsfeller, og nå advarer veihjelpsarbeidere om den store faren ved å håndtere dem.

En hybridbil som hadde brent ut i flere dager måtte nylig berges i Borås i Sverige. Til tross for at brannen var slukket, var det fortsatt fare for at bilen skulle selvantenne.

Lignende tilfeller er rapportert, bl.a. i Umeå, hvor en elbil tok fyr flere dager etter at brannen faktisk var slukket.

– Det hadde vært fint om en myndighet hadde grepet inn og sagt at det er en kjempefare. Tenner det igjen, skjer det så fort at man bare kan kjefte og må forlate alt, sier Richard Holtemark, som jobber med veihjelp for Carup .

Elbiler som har tatt fyr kan være spesielt uforutsigbare. Holtemark og kollegene har opplevd flere tilfeller der tilsynelatende avslåtte elbiler plutselig tar fyr igjen.

Dette gjelder spesielt biler hvor batteriene har vært utsatt for vann eller høy varme. Selv når batteriet ser ødelagt ut, kan det fortsatt være reststrøm som utgjør en risiko.

– Selv om de ser helt utbrente ut og batteriet er utladet, er det fortsatt strøm igjen.

– Vi har kun vernehansker, men ikke så mye mer, og vi har ikke fått noen opplæring i hvordan vi skal håndtere det, sier Holtemark.

Veihjelpsfolkene mener dagens system ikke er tilstrekkelig for å håndtere problemet. Når brannvesenet forlater stedet etter slukking, overlates oppgaven med å fjerne bilen til veihjelp. Dette utgjør en betydelig risiko for de som utfører arbeidet.

– Det beste ville vært om nødetatene hadde noen ressurser til å ta seg av utbrente elbiler.

– Men når det gjelder en brennende elbil går de, og vi sitter igjen med restene, sier Holtemark.

Etter hvert som elbiler og hybridbiler blir mer utbredt, øker antallet hendelser med utbrente batterier.

Ifølge veihjelpsfolkene bør ansvaret for disse kjøretøyene ligge hos myndighetene eller forsikringsselskapene. Men det er motstand mot å ta opp problemet.

– Noen forsikringsselskaper vil ikke håndtere problemet i det hele tatt, selv om det kan bli ekstremt dyrt hvis noe går galt, advarer Holtemark.

Situasjonen krever handling, da risikoen for alvorlige hendelser bare vil øke dersom ingen tar ansvar for håndtering av brente elbiler.

Det er ikke bare selve brenningen som er forbundet med store kostnader. Det er også uhyrlig dyrt å få en utbrent elbil av veien. I alle fall hvis det må gjøres skikkelig. Og så langt er det ingen som ønsker å betale regningen. Ikke hjemme heller. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de...

Disse bilene dumper politikontrollene på rekke og rad

Bransjeforeningen kaller det en liten feil når partybusser går...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste...

Superbillig batteri for å redde bilgiganten i krise

Offisielt gikk han selv. Men i realiteten fikk Stellantis'...

Kevin Magnussen ble reddet fra å drukne

Det kunne gått helt annerledes om ikke Kevin Magnussens...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de kunne blinke sjåfører fra inngangen hennes. Nå blir hun bombardert med søppel. Ingrid Lorentzen sa...

For konkurs – alt på Saabs fabrikk er lagt ut for salg

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile, går selv konkurs. Så nå selges alle maskiner og inventar ved fabrikken i Trollhättan. Den siste resten...

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned. Elbilsalget...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har Audi igjen problemer med biler der det er tuklet med forurensningsutstyret. Nå blir 604.000 biler...

Biltilsynets feil rammer tusenvis av dansker

En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet. Feil hos...

Formel 1-teamet sender i all hemmelighet griser for å erstatte Magnussen

Han kan stikke innom og si et «ordentlig» farvel, sier Alpine om lagets tidligere kor og Kevin Magnussens erstatter som fikk sparken for siste...

Sjåfør frikjent – cruisekontroll får skylden for dødsulykke

En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet. En bilist...

Toyota Urban Cruiser er det japanske selskapets neste elbil

Etter den skandaleplagede bZ4x prøver japanerne en annen elbil. Toyota Urban Cruiser er navnet på den nyeste bilen i modellutvalget. Toyotas neste elbil heter...

Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån. Lønnen for...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen. Tysklands forbundskansler...

Bare 17 prosent vil forby forbrenningsmotoren

I en ny undersøkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har...

Tesla Cybercab må fjernstyres av mennesker

Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene....