Et verksted som spesialiserer seg på el- og hybridbiler gir ikke opp når det gjelder sistnevnte. Batteriene er bortkastet etter 100 000 kilometer.
Batterier i plug-in hybrider ender opp som søppel etter bare 100 000 kilometer, hevder det kroatiske verkstedet EV Clinic.
Ifølge verkstedet er problemet spredt på bilmerkene og reparasjoner på batteripakkene er kostbare. EV Clinic spesialiserer seg på elektriske motorer og batterier.
Kroatene har tidligere skapt overskrifter da de klarte å redde batteripakken i en Tesla med over 1 million kilometer på telleren.
Nylig har EV Clinic notert en økning i antall plug-in hybrider med defekte batteripakker.
– Hver kilometer som kjøres på strøm alene skader batteripakken fire ganger raskere enn de større batteripakkene som finnes i vanlige elbiler,skriver EV Clinic.
Et eksempel er en BMW X5, der utskifting av battericellene vil koste over 120.000 DKK. EV Clinic reparerte bilen til en lavere pris. Likevel tror ikke kroatene at lossingen vil vare mer enn 160.000 kilometer.
– Bilene er teoretisk useriøse på 150.000 km, skriver EV Clinic.
Verkstedet påpeker at problemet med batteriene i hybrider gjelder alle bilprodusenter. I alle fall hevder kroatene å ha faste plug-in hybrider fra blant annet Mercedes, Porsche, Kia, Toyota og Volkswagen med lignende problemer.
EV Clinic kritiserer utformingen av plug-in hybrider med små batterier som utsettes for stor belastning og raskere slitasje.
– Plug-in hybrider er ikke bærekraftige og blir det aldri så lenge de er designet med små batterier, skriver verkstedet.
Det kroatiske verkstedet uttrykker frustrasjon over at mange av de brukte plug-in hybridene havner i Øst-Europa.
– Og så lurer Europa på hvorfor bilistene mister tilliten til bilene og Vestens globale dominans i bilindustrien, skriver EV Clinic.