Akkurat nå heter den bare Firefly. Og ingenting annet enn det. Likevel er den kinesiske bilen på vei mot Europa, hvor den kan bli Danmarks billigste elbil.
En ny elbil fra det kinesiske merket Firefly kan bli den billigste på det danske markedet. Modellen, som ennå ikke har et offisielt navn, forventes å koste fra 150.000 DKK når den kommer til Danmark senere i år.
Firefly er et nytt lavprismerke fra den kinesiske elbilprodusenten Nio. Nio er kjent for sine innovative elbiler med utskiftbare batterier, og den nye Firefly-modellen vil også ha denne funksjonen.
Den nye modellen ble designet i Europa av tidligere BMW- og Ford-designer Kris Tomasson. Designet er inspirert av klassiske europeiske biler, og Firefly-logoen viser en glødende ildflue.
I Kina forventes bilen å koste fra ca. 150.000 danske kroner. Prisen i Danmark er imidlertid ennå ikke offisielt bekreftet, og den kan bli påvirket av EUs nye straffetoll på kinesiske elbiler.
– Bilen er ment å konkurrere med modeller som VW Golf, Toyota Corolla og Peugeot 308, sier en talsmann fra Nio ifølge kinesiske CN EV Post .
Firefly-modellen forventes å komme i salg i Kina i april og i Europa senere i år. Nio har ambisiøse planer for det nye merket og har som mål å gå inn i 25 nye markeder.
Med en potensiell pris på under 150.000 DKK kan Firefly-modellen bli en seriøs utfordrer til de etablerte bilprodusentene i Europa. Kanskje til og med Danmarks billigste elbil.
Nio har allerede gjort seg bemerket med sine innovative elbiler som tilbyr utskiftbare batterier. Denne teknologien lar brukere raskt bytte ut et tomt batteri med et fulladet på spesielle batteribyttestasjoner.
Denne funksjonen forventes også å være en del av Firefly-modellen, noe som kan gi den en fordel over konkurrentene. Nio planlegger å etablere et nettverk av batteribyttestasjoner i Europa, som vil gjøre det enklere for Firefly-eiere å holde bilene sine i gang.
Fireflys inntog på det europeiske markedet kan bli en utfordring for de etablerte bilprodusentene. Med en aggressiv prisstrategi og innovative funksjoner kan Firefly tiltrekke seg kunder på jakt etter en billig og praktisk elbil.
Her hjemme trenger gruppen også en ombygging. Nio-merket floppet fullstendig i forsøket på å selge dyrere biler. Restene av den nordiske delen av selskapet har flyktet til Stockholm, og den danske konsernsjefen har for lengst fått sparken sammen med så godt som alle ansatte. Les mer om det her .