25. april, 2025

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin hater det.

Den svenske biljournalisten Robert Collin er alt annet enn begeistret for EU-reglene som lar sjåfører slå av bilens baklys i dagslys. Han mener dette skaper farlige situasjoner i trafikken, spesielt ved dårlige lysforhold.

Problemet ligger i de automatiske lysfunksjonene som biler typegodkjent etter 2016 er utstyrt med.

Disse funksjonene kan føre til at baklysene forblir av selv når sikten er redusert på grunn av mørke, regn eller tåke.

Collin er ikke alene om sin kritikk. Også den svenske interesseorganisasjonen for bilister, Riksförbundet M Sverige, er bekymret.

– Sjåførene har ansvaret for bilens belysning, sier Heléne Lilja, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i Riksförbundet M Sverige.

– Men bilprodusentene har ikke gjort det veldig enkelt. Symboler og automatiske moduser kan være vanskelig å forstå.

EU-regelverket, som gjør at baklysene kan slås av i dagslys, ble innført for å spare energi og dermed redusere drivstofforbruket. Bakgrunnen var at eldre typer baklykter brukte mye strøm.

Men med introduksjonen av LED-teknologi har dette argumentet blitt irrelevant. Moderne LED-baklys bruker minimalt med strøm, og energibesparelsen er derfor ubetydelig.

– I Sverige var de nye reglene et stort tilbakeskritt, skriver Robert Collin i Aftonbladet .

– Vi har hatt vår nærlyslov siden 1977, som krevde nærlys, og dermed også baklys. Den loven ble erstattet av EU-forordningen."

Collin påpeker at problemet er spesielt uttalt i land med lange perioder med skumring og daggry, som f.eks. Sverige. Bilens automatiske lyssensorer er ofte ikke følsomme nok til å oppdage disse overgangsfasene, noe som resulterer i at baklysene forblir av.

– Når skal bilens automatiske lys tennes?» spør Collin.

– Koreanske biler venter til det nesten er mørkt, japanere er litt raskere, tyske enda litt raskere. Men ikke nok.

Etter at Collin reiste kritikk av problemet, endret Volvo bilene sine slik at baklysene nå alltid er på. Men mange andre bilmerker har ennå ikke fulgt etter.

– Å unnskylde seg med at baklysene trekker strøm (altså drivstoff, red.) går ikke», skriver Collin. Og han fortsetter:

– Moderne LED-baklykter trekker så lite strøm at det knapt kan måles. Et nys når du ved et uhell tråkker på gassen koster mer energi enn å ha baklysene på i en måned."

Det er derfor viktig at sjåførene er klar over problemet og manuelt slår på baklysene når sikten er redusert. Her hjemme er politiet også godt innenfor sine rettigheter til å gi bilister som ikke har kontroll på lysene sine en billett.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke...

Ny elbil koster under 46.000 kroner fra ny

Den har bare 41 hestekrefter. Men den nye Panda...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...