Kevin Magnussen og nå tidligere lagkamerat Nico Hulkenberg var, i hvert fall på papiret, veldig god business for Haas i 2024-sesongen.
Haas tjente gode penger i 2024 på å ha Kevin Magnussen bak rattet i Formel 1, men laget måtte nøye seg med syvendeplassen i konstruktørmesterskapet.
En posisjon som sikret laget rundt 680 millioner danske kroner i premiepenger. Men det var og er betydelig mindre penger enn de 816 millioner kronene sjetteplassen ville gitt. Som følge av dette ble en potensiell økonomisk gevinst på DKK 136 millioner ikke realisert.
Stillingen kom etter en sesong som ga opp for flere utfordringer for Haas. Laget hadde satset på å bli nummer seks.
Men tekniske problemer og manglende utvikling av bilen gjorde det vanskelig å nå sesongmålet. Ifølge RacingNews365 var et begrenset utviklingsbudsjett en viktig faktor som holdt laget tilbake fra å konkurrere med midtbanens sterkere lag. Slik som fabrikkteamet Alpine og Aston Martin.
Kevin Magnussen, som har vært en del av Haas i flere år, forkortet sin siste sesong i Formel 1 til 2024. For sesongslutt varslet laget at danskens kontrakt ikke ville bli forlenget.
– Vi hadde noen gode øyeblikk, men vi manglet konsistens og det siste for å oppnå bedre resultater, sa lagleder Ayao Komatsu da han ble spurt om å sette ord på sesongens utfordringer.
Nico Hülkenberg, lagets andre korist, leverte jevne prestasjoner. Men racerbilens begrensninger gjorde det vanskelig for Haas å opprettholde konkurranseevnen gjennom hele sesongen.
Resultatet var at laget noen ganger hadde vanskeligheter med å matche konkurrentene. Lenge var det utsikter til en sjetteplass i konstruktørmesterskapet. Men dårlige prestasjoner på slutten av sesongen kostet det amerikanske laget dyrt.
Selv om 2024 markerte slutten på Magnussens Formel 1-karriere, er han ikke uten nye muligheter og en tom kalender.
Fra 2025 skal han være fabrikksjåfør for BMW M Motorsport, hvor han blant annet skal delta i mesterskap som IMSA SportsCar Championship og FIA World Endurance Championship.
Dette betyr at han vil returnere til verdens mest kjente 24-timersløp på Le Mans Circuit de la Sarthe i Frankrike.
– Jeg ser frem til å konkurrere i noen av verdens mest ikoniske løp og representere BMW på høyeste nivå, sa dansken da kontrakten med BMW ble offentlig kjent
Samtidig må Haas bestemme seg for hvordan de kan forbedre seg for 2025-sesongen. Kontakten med Kevin Magnussen er imidlertid ikke helt kald. Det har en ny kontrakt sørget for. Les mer om det her .