Kanadiske forskere lover at deres teknologi kan få elbilbatterier til å vare i minst 8 millioner kilometer og fortsatt ha 80 prosent av kapasiteten igjen.
Et team av kanadiske forskere fra Dalhousie University hevder å ha utviklet et elbilbatteri med en levetid på minst 8 millioner kilometer.
I seks år har forskerne testet et litium-ion-batteri med en enkelt krystallelektrode som viser minimal nedbrytning etter gjentatt lading og utlading.
– Det er i utgangspunktet et virkelig slitesterkt materiale som er mye mer motstandsdyktig mot mekanisk påkjenning, sier Toby Bond, en av forskerne bak prosjektet.
Det skriver National Observer .
Resultatene indikerer at batteriet kan vare opptil ti ganger lenger enn dagens elbilbatterier. Etter 8 millioner kilometer hadde batteriet fortsatt 80 prosent av sin opprinnelige kapasitet.
Enkeltkrystallelektroden er nøkkelen til batterilevetid. Forskerne sammenligner funksjonen med en isbit, som er mer robust enn en snøball.
– Hvis du holder en snøball i den ene hånden og en isbit i den andre, er det mye lettere å knuse snøballen enn isbiten, ikke sant? Så det er omtrent et lignende prinsipp med batteriet, forklarer Toby Bond.
Selv om enkeltkrystallelektroder allerede er på markedet, er bruken i elektriske kjøretøy fortsatt begrenset.
– Disse enkrystallelektrodene er allerede på markedet. Og jeg tror de snart kommer i elbilbatterier. Jeg vil virkelig ha en, sier Bond.
Neste steg for forskerne er å teste battericellene i en batteripakke. Det er imidlertid vanskelig å forutsi den eksakte levetiden til batteriet i en elbil, da enkeltkrystallelektroder krever hyppigere lading.
Hvis teknologien lever opp til forventningene, kan det bety en revolusjon for elbilindustrien, hvor batteriet potensielt kan overleve bilens levetid.