Ineos startet i forrige uke produksjonen på nytt ved et tidligere Mercedes-anlegg i Frankrike etter at det ble klart at underleverandøren Recaro er reddet.
Den tyske delen av Recaro, Recaro Automotive, ble reddet fra konkurs i desember i fjor. Dette betyr at Ineos kan starte produksjonen på nytt.
Samlebåndene begynte å rulle igjen i forrige uke ved det tidligere Mercedes/Smart-anlegget i Hambach, Frankrike.
Det skriver Piston Heads .
Fabrikken i Frankrike gikk ellers i stå da Recaro i juli i fjor meldte at den var insolvent. Det var med andre ord ikke penger til å betale verken regninger eller de ansattes lønn.
Det tyske selskapet var klar til å gi opp kampen for å overleve så sent som i oktober. Men i desember ble hele virksomheten overtatt av den italienske Proma Group.
Og dette betyr at Ineos kan starte produksjonen på nytt. Dette gjelder både merkets Grenadier- og Quartermaster-modeller. Begge modellene rullet ut av fabrikkportene allerede 15. januar.
Ineos kunne forøvrig konstatere at salget i 2024 var 44 prosent bedre enn i 2023. Selv om samlebåndene måtte stoppes uventet.
Tilbake i september ba også merkevarens grunnlegger, milliardær Jim Ratcliffe, kundene om unnskyldning for produksjonsproblemene. Det er spesielt i det kinesiske og meksikanske markedet at småbilmerket har opplevd større vekst.
– Vi er så stolte over at mer enn 20.000 Grenadier-modeller er på veiene rundt om i verden, sa direktør Lynn Calder rett før produksjonen startet igjen.
Ineos Grenadier er forresten ingen billig fornøyelse. Med fem seter – bilen er tilgjengelig med så få som to seter – starter prisen på 68.000 euro.
Det tilsvarer 507.000 danske kroner. Og det er for eventuelle danske skatter.