23. januar, 2025

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene.

Et nytt lovforslag, som nå er til behandling, endrer kommunenes muligheter til å regulere trafikken på veiene sine. Lovforslaget fjerner politiet som myndighet på vegområdet og gir i stedet kommunene mer ansvar.

Kommuner kan for eksempel ikke endre fartsgrensen på veier med mer enn 4000 biler per dag. De har heller ikke lov til å endre retning på veier med mer enn 1000 biler i vogna.

Formålet med lovforslaget er å redusere byråkratiet og gi kommunene større spillerom. Det er anslått at endringen kan spare 22 årsverk hos politiet og 11 årsverk i kommunene.

Dette er skrevet av DR .

Lovforslaget gir kommunene mulighet til å gjøre endringer i veinettet uten å måtte spørre politiet om loven.

Det er imidlertid en begrensning på hvilke veier kommunene fritt kan endre. På veier med mye trafikk skal endringer godkjennes av Samferdselsdepartementet.

Lovforslaget setter begrensninger for kommunenes handlingsmuligheter på veier med en viss trafikk.

Flere politikere i storbyene er kritiske til lovforslaget. De mener dette begrenser kommunenes mulighet til å gjennomføre sine trafikkplaner.

I Aarhus er det også bekymring for at lovforslaget vil hindre initiativ i den nye mobilitetsplanen.

Tim Vermund kaller lovforslaget «et av de største overgrepene på det kommunale selvstyret som jeg kan huske».

Han mener det er et problem at kommunene må få godkjenning fra Samferdselsdepartementet for prosjekter som overskrider de fastsatte grensene.

Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) avviser kritikken fullstendig. Han mener lovforslaget gjør livet enklere for bilistene i byene og sikrer fremkommelighet på viktige veier.

– Forslaget fjerner en rekke byråkrater i offentlig sektor, samtidig som målet er det samme: å sørge for at viktige ferdselsårer holdes åpne og sikre fremkommelighet», sier han i et skriftlig svar.

Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.

Lovforslaget omfatter heller ikke byggeprosjekter der kommunene for eksempel fjerner en vei eller blotter en bekk.

Odense er en av kommunene som svært gjerne vil ta grep mot bilistene. I den fynske hovedstaden vil for eksempel et politisk flertall forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t i det meste av byen. Nullutslippssoner vil imidlertid ikke bli innført. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen....

Fredrik advarer mot uventet dyre feil på elbiler

Hvis Tesla hadde brydd seg om å samarbeide, kunne...

Livstruende feil – FDM fraråder å krysse inn 1.738 danske biler

Stellantis-importøren Wismo Group var uker unna å anbefale trafikkstopp...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde...

Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår

Den svenske ladeoperatøren, Eways, som kort tid før nyttår...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mannen bak verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år...

Importor hjelper danske eiere av biler med dødelig motorhavari

I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men...

Volvo er ikke redd for å bli forbudt i USA

De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i...

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle...

Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter....

Konfiskert Ferrari solgt for millioner på auksjon

Det var en kort glede en da 61 år gammel mann hadde i en innleid Ferrari 488 Spider. Samme dag ble han beslaglagt for...

Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene. Krisetider i bilindustrien...

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe....

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen. Denne helgen kan K-Mag vinne 24-timers slob på Daytona International Speedway i USA. Kevin Magnussen...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen. Toyota...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende...