Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene.
Et nytt lovforslag, som nå er til behandling, endrer kommunenes muligheter til å regulere trafikken på veiene sine. Lovforslaget fjerner politiet som myndighet på vegområdet og gir i stedet kommunene mer ansvar.
Kommuner kan for eksempel ikke endre fartsgrensen på veier med mer enn 4000 biler per dag. De har heller ikke lov til å endre retning på veier med mer enn 1000 biler i vogna.
Formålet med lovforslaget er å redusere byråkratiet og gi kommunene større spillerom. Det er anslått at endringen kan spare 22 årsverk hos politiet og 11 årsverk i kommunene.
Dette er skrevet av DR .
Lovforslaget gir kommunene mulighet til å gjøre endringer i veinettet uten å måtte spørre politiet om loven.
Det er imidlertid en begrensning på hvilke veier kommunene fritt kan endre. På veier med mye trafikk skal endringer godkjennes av Samferdselsdepartementet.
Lovforslaget setter begrensninger for kommunenes handlingsmuligheter på veier med en viss trafikk.
Flere politikere i storbyene er kritiske til lovforslaget. De mener dette begrenser kommunenes mulighet til å gjennomføre sine trafikkplaner.
I Aarhus er det også bekymring for at lovforslaget vil hindre initiativ i den nye mobilitetsplanen.
Tim Vermund kaller lovforslaget «et av de største overgrepene på det kommunale selvstyret som jeg kan huske».
Han mener det er et problem at kommunene må få godkjenning fra Samferdselsdepartementet for prosjekter som overskrider de fastsatte grensene.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) avviser kritikken fullstendig. Han mener lovforslaget gjør livet enklere for bilistene i byene og sikrer fremkommelighet på viktige veier.
– Forslaget fjerner en rekke byråkrater i offentlig sektor, samtidig som målet er det samme: å sørge for at viktige ferdselsårer holdes åpne og sikre fremkommelighet», sier han i et skriftlig svar.
Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.
Lovforslaget omfatter heller ikke byggeprosjekter der kommunene for eksempel fjerner en vei eller blotter en bekk.
Odense er en av kommunene som svært gjerne vil ta grep mot bilistene. I den fynske hovedstaden vil for eksempel et politisk flertall forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t i det meste av byen. Nullutslippssoner vil imidlertid ikke bli innført. Les mer om det her .