5. februar, 2025

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4.

Elbiler utgjør foreløpig bare en liten brøkdel av den totale bilparken i Europa. Faktisk viser de siste tallene at bare 1,8 prosent av alle biler i Europa er elbiler.

Figuren tegner et bilde av utfordringen bilmerker møter hvis regulatorer tvinger dem til å selge kun elbiler. Og slik ser det ut akkurat nå. EU nekter uansett å trekke tilbake forbudet mot forbrenningsmotoren fra 2035.

Selv om det fortsatt vil være lov å kjøre din eksisterende bensinbil etter 2035, er det mye som tyder på at overgangen til elbil vil ta lang tid. Også lengre enn EU forventer og krever.

Kanskje til og med tiår. Det er mange som tviler på at det er realistisk å oppnå en fullstendig overgang. At sjåførene kun kjører på strøm.

I 2023 var det nesten 249 millioner biler på veiene i EU. Av disse var kun 1,8 prosent rene elbiler.

Inkludert plug-in hybrider, det vil si biler med ladeuttak, økte andelen til 3,9 prosent. Dette viser at selv med ulike insentiver og fordeler, har ikke elbiler og hybrider overbevist sjåførene om at de er verdt å kaste penger på.

Tall fra European Automobile Manufacturers Association, ACEA , viser også at det fortsatt er et stykke igjen før elbiler kan konkurrere med både bensin- og dieselbiler.

Til tross for ulike initiativ fra myndigheter, utgjør elbiler fortsatt bare en liten del av det totale antallet registrerte biler i Europa.

De stigende prisene på nye biler bidrar trolig til at mange europeere beholder sine eldre biler lenger. En logisk konsekvens av dette er at det brukes mindre penger på færre nye biler. Altså over et bredt spekter.

I gjennomsnitt er bilene på europeiske veier 12,5 år gamle. I Hellas er gjennomsnittsalderen 17,5 år, mens den i Luxembourg er 8 år.

ACEA anslår at det var 248 824 542 biler i EU i 2023, en økning på 1,4 prosent fra året før. Inkludert landene i European Free Trade Association (EFTA) og England, som har forlatt EU, var det 294 480 894 kjøretøy på europeiske veier i 2023.

Dette utgjør også en økning på 1,4 prosent.

Italia har det høyeste antallet biler med 694 biler per innbygger. 1.000 innbyggere, mens Latvia har det laveste antallet, 381 biler pr 1000 innbyggere. Den gjennomsnittlige europeeren kjører omtrent 12 346 kilometer per år.

I 2024 var markedsandelen for rene elbiler i EU 13,6 prosent, en nedgang på 1 prosent fra året før.

Men plug-in hybrider har også mistet noe av tiltrekningskraften til biltypen, så markedsandelen har nå krympet fra 7,7 til 7,1 prosent.

I den bredere EU+EFTA+England-regionen falt andelen elbiler fra 15,7 prosent til 15,4 prosent, mens plug-in-hybrider falt fra 7,7 prosent til 7,3 prosent.

Bilprodusentene har allerede vanskeligheter med å overholde de strengere utslippskravene som er innført. De risikerer store bøter dersom de overskrider grensene som trådte i kraft i år.

Hos Volkswagen har ledelsen allerede varslet at de trolig må overlevere halvannen milliard euro i rene regninger til EU på grunn av de strengere utslippskravene.

Nissan ønsker også å endre reglene. I England har bilmerket allerede truet med å stenge en rekke fabrikker og dermed tusenvis av arbeidsplasser, fordi regjeringen insisterer på at 24 prosent av alle nye biler i år kun må gå på strøm.

Denne andelen skal heves til 100 prosent innen 2030. Her i Danmark får bensin- og dieselbiler en litt lengre leieavtale fordi vi fortsatt er med i EU.

Latest

Don't miss

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og...

Volkswagen truer kjendiser til å tie – slutt med det!

Den amerikanske auksjonssiden Cars and Bids måtte trekke tilbake...

Permitterer 35.000 – bilgiganten må spare enda mer

Volkswagen er så økonomisk presset at 35.000 permitteringer innen...

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun tilgjengelig med 8. 300 biler skal lages, og nå kommer en av de 12 millioner...