Tyske Brose er nå i så store økonomiske problemer at ledelsen vurderer å legge ned en fabrikk. Dette har utløst store protester blant de 1400 ansatte.
Permitteringer er på vei i den europeiske bilindustrien. Den tyske underleverandøren Brose, en av de største underleverandørene i bilindustrien, har fortalt sine ansatte at ledelsen vurderer å stenge minst én fabrikk.
Fabrikken, som ligger i byen Würzburg, sysselsetter 1400 personer, som alle står til å miste jobben.
Dette melder BR24 .
Broses avgjørelse kommer etter en lang periode med forsøk på å optimalisere selskapets drift og redusere kostnadene.
Tilbake i 2024 lanserte Brose først en spareplan som barberer kostnadene ned med 20 prosent innen 2027. Nedleggelsen av fabrikken i Würzburg er en del av den planen.
Fabrikken i Würzburg har spesialisert seg på produksjon av flere avgjørende deler i alle biler på veien.
Blant tyskernes produkter er vindusregulatorer, setekonstruksjoner og dørlukkingsmekanismer. Alle deler levert til flere store bilprodusenter.
Nyheten om nedleggelsen har møtt sterk motstand fra de ansatte og deres fagforening, IG Metall. Fagforbundet har kritisert Brose for ikke å ta tilstrekkelig hensyn til de sosiale konsekvensene av nedleggelsen.
De ansatte er ikke forståelig nok bekymret for fremtiden. Flere av dem har gitt uttrykk for til media at de føler seg veldig utrygge.
Også det lokale bystyret i Würzburg har reagert på nyheten. Ordføreren har uttrykt sin støtte til de ansatte og advart om at en nedleggelse vil få betydelige økonomiske konsekvenser for byen.
Han har oppfordret Brose til å revurdere vedtaket fordi det vil få store lokale økonomiske konsekvenser.
Brose har ennå ikke tatt en endelig beslutning om å stenge fabrikken. Det er imidlertid planlagt flere fagforeninger og demonstrasjoner, hvor ansatte og fagforeninger skal forsøke å påvirke selskapets ledelse.
De skal jobbe for å bevare arbeidsplasser og sikre rettferdig behandling av ansatte, ifølge BR24.
Nedleggelsen av Würzburg-fabrikken er ikke et enkelttilfelle. Bilindustrien står overfor store utfordringer, og flere selskaper har gjort det klart at tilsvarende tiltak er nødvendig for å redde virksomheten.
For eksempel har den tyske underleverandøren ZF, som produserer girkasser, annonsert en enda større spareplan. Her må ledelsen finne over 46 milliarder kroner innen de nærmeste årene. Det betyr at flere tusen ansatte allerede har fått melding om egne oppsigelser.
Flere store bilprodusenter har også varslet nedskjæringer og fabrikkstenging. Audi stenger denne måneden merkets fabrikk i Belgia.
Og Volkswagen har varslet 35.000 permitteringer og nedleggelse av tre fabrikker i Tyskland. VW-konsernet har aldri stengt fabrikker i Tyskland.
Det er ukjent hva fremtiden bringer for de ansatte ved Würzburg-fabrikken. Mye tyder imidlertid på at de snart må stille seg i arbeidsledighetskøen sammen med mange av sine kolleger fra andre selskaper i bilbransjen.