25. april, 2025

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet.

Når det gjelder å utnytte energien i bensin eller diesel, er forbrenningsmotoren på mange måter en håpløs oppfinnelse. Opptil 60 prosent av energien går tapt fra utslippet som ren varme.

Men nå har et team amerikanske forskere utviklet en metode som kan omdanne noe av varmen fra eksosrøret til elektrisitet, som kan brukes til å lade et batteri.

Dette fremgår av en vitenskapelig artikkel publisert i ACS Publications .

Det er velkjent at forbrenningsmotoren ikke er særlig effektiv. En stor del av energien i drivstoffet omdannes til spillvarme i stedet for fremdrift.

Det er ikke alt som går til spille. Noe av varmen brukes til å varme opp hytta, men det meste forsvinner gjennom eksosrøret.

Amerikanske forskere har utviklet en teknikk som kan utnytte denne spillvarmen fra utslippene. De har plassert en sylindrisk karbonfinne rundt eksosrøret. Karbonfinnen samler varmen og omdanner den til elektrisitet.

Prosessen utføres ved hjelp av en termoelektrisk generator. Generatoren utnytter temperaturforskjellen mellom de varme avgassene og den kaldere luften rundt eksosrøret for å produsere elektrisitet.

I eksperimenter har forskerne klart å generere 40 watt. I datasimuleringer nådde de hele 56 watt med en vanlig bilmotor og hele 146 watt med helikoptermotor.

Selv om forskere har lykkes med å omdanne spillvarmen fra utslipp til elektrisitet, er det fortsatt utfordringer. Mengden elektrisitet som genereres er ikke tilstrekkelig til å lade et høyspentbatteri i en elbil.

I en vanlig bil med forbrenningsmotor kan systemet imidlertid bidra til å avlaste generatoren og dermed redusere bilens drivstofforbruk. Det kan også byttes til færre skadelige stoffer fra eksosrøret.

Forskerne benekter imidlertid ikke at systemet kan forbedres. Så bli mer effektiv. Faktisk fortsetter de å jobbe med å forbedre teknologien slik at den kan spille en større rolle i fremtidens biler.

Selv små forbedringer i drivstoffeffektiviteten kan ha en betydelig innvirkning på det totale drivstofforbruket og dermed også på utslippet av skadelige stoffer fra eksos.

Denne nye metoden for å utnytte spillvarme fra eksosen er et skritt i riktig retning. Det er imidlertid viktig å huske at det fortsatt er et stykke igjen før teknologien er effektiv nok til å brukes i elbiler.

Inntil da kan det være en aktuell løsning å redusere drivstofforbruk og utslipp i biler med forbrenningsmotor.

Kineserne er, til tross for et større fokus på elbiler, faktisk ganske langt bak i denne forbindelse. I april 2024 kunne et team av kinesiske forskere demonstrere en dieselmotor som utnytter 53,09 prosent av energien.

Selv den tyske TUV måtte innrømme at ingen annen forbrenningsmotor for personbiler har klart det. Les mer om motoren her.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis....

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...

Donald Trumps tariffer tvinger Tesla til å stoppe

Elon Musks plan for Tesla Cybercab og Semi-lastebilen blir...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....