Det danske bilmerket Zenvo Automotive avviser ikke at den nyutviklede V12-motoren kan kobles til en manuell girkasse.
Kun 100 Zenvo Auroras skal bygges. Alle bilene får en enorm 6,6-liters V12-motor med fire turboer. Men nå vurderer også merket fra Præsto manuell girkasse.
Det opplyser varemerkets styreleder Jens Sverdrup i et intervju med Top Gear .
– Er det plass til manuell girkasse? Ja, det er det. Vi er bare ikke sikre på hvordan den vil passe med bilens dimensjoner ennå.
Motoren, kalt 'Mjolner' etter Thors hammer i norrøn mytologi, er ikke helt tilfeldig komponert. Det er i alle fall ingen tilfeldighet at folkene fra Præsto valgte å gå med fire turboer.
Det er akkurat det antallet turboer du også finner i Bugatti EB110. Og det er en bil som Jens Sverdrup liker. Forklaringen trenger egentlig ikke være mer avansert.
Akkurat nå er planen at Aurora-produksjonen skal deles mellom to utgaver. En mer GT-lignende versjon kalt 'Tur' og en spororientert Agil.
– Du kan tenke deg det som valget mellom en Porsche 911 Turbo S og en GT3 RS, sier Jens Sverdrup.
Agile-versjonen av Aurora vil være en enklere sak fordi Zenvo bare lar den kjøre på bakhjulene. Vi får vår første smakebit av den i juli.
Her konkurrerer Zenvo på Goodwood Festival of Speed. Men det er faktisk mer å fortelle om den danske hyperbilen. For Mjolner er faktisk en modulær motor.
Det betyr at folkene fra Præsto kan lage både en V8- og en V6-motor ut fra designet. Det kunne – i hvert fall i teorien – også skapt flere modeller fra merket.
Men akkurat nå er planen at Aurora, som ellers koster 25 millioner kroner eksklusiv skatt, skal bygges i en splitter ny fabrikk nærmere København.
– Som merkevare må vi ha troverdighet. Vi må gjøre det riktig. Jeg har alltid sagt at det tar 20 år å få et gjennombrudd.
– Man kan selvfølgelig også kaste penger i størrelsesorden Volkswagen etter prosjektet og få alt til å skje raskere. Men vi må gjøre det omvendt, sier Jens Sverdrup.