Norge forbyr trafikkalarm – boten er på 10.000 kroner

Den norske regjeringen er ikke i tvil. Landets sjåfører bør få forbud mot å bruke trafikkalarm allerede før sommeren. Det forstyrrer politiet, er forklaringen.

Den norske regjeringen vil forby trafikkalarmer. Et lovforslag om forbud mot bruk av trafikkalarm i Norge er under arbeid. Forbudet kan tre i kraft før sommeren.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet (Ap) har uttalt seg om problemet. Ifølge ministeren er utstyr som advarer sjåfører om trafikkkontroll et økende problem.

Dette skriver avisa VG .

Han begrunner kravet om forbud med at hensikten med trafikkstyring er å redusere risikoatferd i trafikken.

Statsråden mener forhåndskunnskap om trafikkstyring er det samme som å direkte motsette seg politiet.

Trafikkvarsler kan varsle om fartskontroller

Han mener dette kan føre til en forringelse av trafikksikkerheten.

– Denne typen utstyr som varsler sjåfører om trafikkkontroll er et økende problem. Det viktigste med slike kontroller er å eliminere risikoatferd som fart, rus og uoppmerksomhet.

– Skal det fungere etter hensikten, bør ikke sjåførene vite noe om politiet på forhånd. Dette bidrar til å gjøre veiene mer usikre.

I dag kan sjåfører få informasjon om trafikkstyring via apper og fysiske trafikkvarsler. Ved å installere en liten boks i bilen kan sjåførene videre advare andre om trafikkkontroller, dyr og hindringer på veien.

Lovforslaget ble sendt på høring fredag. Deretter følger en svarperiode på fire uker. Forslaget innebærer at brudd på forbudet vil gi en bot på 10.200 norske kroner. Så det er billigere å snakke i håndholdt mobiltelefon. Les mer om det her .

Målet er at Stortinget skal vedta forslaget før sommeren.

Safedrive, en av de største aktørene på trafikkalarmmarkedet, kan se frem til en næringsstiftelse som går helt i stå med forbudet.

Selskapet hevder også at deres produkt bidrar til å øke trafikksikkerheten. De understreker at varsling om dyr, gjenstander og hendelser på og rundt veien kan redusere risikoen for ulykker.

Selskapet gjør det også klart at systemet ikke brukes til å advare mot narkotikatester, og at slike advarsler mellom sjåfører slettes.

Det er heller ikke universell støtte for regjeringens forslag i Stortinget. Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Frank Sve, er sterkt imot.

Han mener trafikkalarm forebygger trafikkulykker og bedrer trafikksikkerheten. Han har lovet å jobbe for å oppheve et eventuelt forbud.

Sve mener det er mer fornuftig å bygge bedre veier i Norge i stedet for å ramme bilister med forbud. Politiets ressurser skal ikke brukes til å jage sjåfører. I hvert fall ikke de med trafikkalarm, sier ordføreren.

Kvaliteten på veiene er viktigere hvis du vil unngå ulykker. Regjeringen bør heller øke budsjettet til veivedlikehold enn å bruke politiets knappe ressurser på å jage bilister med trafikkalarm, sier Sve til nyhetsbyrået NTB.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...