Forbrenningsmotoren går ingen vei hos BMW. I stedet satser tyskerne på å utvikle begge for 3-serien.
Neste BMW 3-serie er ikke så langt unna. Men når den lander i 2027, vil den fortsatt være drevet av en forbrenningsmotor.
Tyskerne har tenkt å kjøre langs to spor. Slik får du bilen med både el- og forbrenningsmotorer, selv om den er bygget på den nye Neue Klasse-plattformen.
Merket bekrefter dette i et intervju med Automobilwoche .
BMW påpeker at beslutningen sikrer 'teknologisk åpenhet'. Tyskerne har kanskje ikke råd til noe annet. Den dag i dag står fortsatt 3-serien for 30 prosent av merkevarens salg.
Men det vil faktisk ikke være første gang BMW har drevet 3-serien. Siden 2022 har dagens generasjon av bilen, kalt G20, vært tilgjengelig som en ren elbil på det kinesiske markedet.
Forbrenningsmotoren overlever hos BMW
En bil tyskerne kaller i3. For ikke å forveksle med i3, som gikk ut av produksjon her i Europa i 2022. Da hadde merket bygget 250.000 eksemplarer av bilen.
Den elektriske G20 skiller seg kun fra forbrenningsmotorversjonen når det gjelder drivverket. Bilene har samme interiør og samme firehjulsdrift – det BMW kaller xDrive.
Tyskerne vil imidlertid ikke bygge noe annet enn den elektriske 3-serien. I hvert fall ikke i Tyskland. Allerede i 2023 ble den siste forbrenningsmotoren bygget ved BMWs fabrikker i Tyskland.
Endringen i BMWs produksjonsplaner kommer imidlertid ikke som en stor overraskelse. Allerede i november 2020 uttalte ledelsen åpent at de ville flytte produksjonen av alle 8- og 12-sylindrede motorer fra München til Hams Hall i England.
De mindre forbrenningsmotorene skal etter hvert bygges i den østerrikske byen Steyr. En times kjøring fra der Magna Steyr-fabrikken bygger dagens BMW Z4/Toyota Supra med BMWs treliters inline-sekser.
I likhet med Toyota, tror ikke BMW at elbiler er eneste løsning når det gjelder fremtidens personbiler.
Faktisk har japanerne gjort det klart i et nytt intervju at både den manuelle girkassen og bensinmotoren 'vil leve i veldig lang tid ennå'.
"Det er fortsatt rom for å snakke med de hardbarkede fansen av ytelsesbiler," sier Sean Hanley, salgs- og markedsdirektør hos Toyota i Australia.