Danske firmabilsjåfører gidder ikke lenger kjøre Teslaer. Musk får skylden. Men også de kinesiske alternativene blir valgt.
Danske firmabilsjåfører sier nei til flåter av Tesla-modeller. Her har Elon Musk direkte skylden.
Det skriver Berlingske basert på en undersøkelse utført av fagforeningen Business Danmark .
– Firmaet mitt har nettopp kansellert bestillingen på flere Tesla-biler. I fremtiden får vi europeiske biler i stedet, sier en dansk firmasjåfør, som ifølge Business Danmark ikke tør å oppgi navnet sitt av frykt for sin amerikanske virksomhet.
I rundebordet svarer 2 av 3 at bilens opprinnelsesland har stor betydning for deres valg. Mange av Teslaene som nå får firmabilsjåfører til å rynke pannen, kommer imidlertid ikke fra USA eller fabrikken i Tyskland, men fra Kina.
Motsatt svarer også de 1300 fagforeningsmedlemmene i undersøkelsen at de nå foretrekker å ignorere kinesiske biler.
På direkte spørsmål sier fagforeningsmedlemmene at de velger bort Tesla fordi de ikke ønsker å bli indirekte assosiert med verken Elon Musk eller USAs president Donald Trump.
Bare et signal – for Tesla bygger ikke dårligere biler nå
– Det er utvilsomt et signal om støtte til den europeiske bilindustrien. For Tesla har ikke blitt en dårligere bil over natten.
– Og flere av de kinesiske modellene presterer også utmerket når det gjelder trafikksikkerhet når vi årlig tester de beste forretningsbilene, sier Lars Bundgaard, leder av Business Denmarks trafikkutvalg, til forbundets egne nettsider.
Når det gjelder bilene fra Kina, har ikke Lars Bundgaard noen å direkte sikte på. Her påpeker han i stedet at det tar år å bygge opp en merkevare som sjåførene stoler på.
– For det første er ikke bedriftsdrivere opptatt av eksperimenter – de vil ha noe som fungerer. Derfor kan det ta år å bygge en sterk merkevare blant målgruppen.
– Det så vi for år siden med koreanske Kia og Hyundai samt tsjekkiske Skoda. De siste årene har vi sett en mengde kinesiske merker komme og gå, og det er ikke noe å ta lett på.
Når det er sagt, tar Business Danmark ikke opp hvorfor Tesla er det eneste merket medlemmene har blitt spurt direkte om. Alle andre merker i runden er enten utpekt som 'kinesiske eller europeiske'.
Dette endrer imidlertid ikke på at over 80 prosent av Fagforbundets respondenter mener at de nå ser negativt på elbiler. Det tallet er «bare» 54 prosent når det gjelder biler fra Kina.
For fagforeningsmedlemmer er frykten for å bli overvåket et trekk. Og de er ikke de første som er redde for det.
Boosted har tidligere rapportert at en svensk professor og cybersikkerhetsekspert til og med advarer mot Volvo fordi merket er kinesisk. Les mer om det her.
Her hjemme vurderer flere partier på Christiansborg om kinesiske elbiler skal utestenges fra offentlige anbud.
Venstres finansordfører, Hans Andersen, antydet uansett tidligere denne måneden at det burde bli vanskeligere for kinesiske merker å vinne anbud på biler til for eksempel hjemmesykepleie.
Ifølge Berlingske ser både SF, Høyre, Liberal Alliance og SV positivt og åpent på ideen fra Venstre.