Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford i Europa nå klare seg uten morselskapet i USA. Fagforeningen frykter konkurs.
En mulig konkurs hos Ford i Europa er en reell mulighet, mener fagforeningene blant europeiske Ford-ansatte.
Den europeiske avdelingen av Ford sliter med betydelig gjeld og ser ifølge fabrikkarbeidernes fagforeninger svært usikker ut.
Og det gjelder spesielt etter at morselskapet i USA har opphevet garantien, som siden 2006 ellers har medført at amerikanerne dekket eventuelle økonomiske tap i Europa.
Ford-Werke, som håndterer bilprodusentens europeiske personbilvirksomhet og produksjon i Tyskland og Spania, er nå i praksis uten et økonomisk sikkerhetsnett fra morselskapet.
Kapitaltilskuddet, som utgjør 33 milliarder kroner, skal brukes til å dekke noe av Ford Europes enorme gjeld.
Fagforeningen frykter at Ford vil bli knust av gjeld
Benjamin Gruschka, forbundsleder i Ford-Werke, er imidlertid bekymret for at pengene er langt fra nok.
– I prinsippet er det nå mulig at det tyske datterselskapet kan gå konkurs i løpet av få år dersom ikke situasjonen endrer seg til det bedre.
– Morselskapet har alltid vært en støtte i bakgrunnen, men det er over nå.
Den økonomiske situasjonen for Ford i Europa er i stor grad preget av underskudd som følge av høye utgifter og fallende salg.
Ifølge kilder Automotive News har snakket med har selskapet en gjeld på rundt 100 milliarder kroner.
Hvis nedgangen i personbilsalget, som falt med 17 prosent i 2024, fortsetter, forventes underskuddet i virksomheten å bli enda større.
Ifølge Automotive News legger dette press på ansattes fagforeninger, som kan bli tvunget til å akseptere ytterligere kutt for å bevare arbeidsplassene.
Ford-ledelsen har selv forklart at endringen for Ford-Werke i Tyskland er i tråd med praksisen til andre Ford-datterselskaper globalt.
For fire år siden annonserte Ford planer om å restrukturere sin europeiske virksomhet med fokus på overgang til elektriske kjøretøy innen slutten av 2020-tallet. Den planen ble imidlertid senere skrinlagt igjen.
Omstruktureringen har imidlertid allerede resultert i masseoppsigelser. Bare i fjor ble 4000 stillinger kuttet, og det kommer på toppen av de 3800 stillingene som forsvant i 2023.
Flertallet av disse kuttene har skjedd i Tyskland, hvor Ford blant annet legger ned fabrikken i Saarlouis. Stedet blir overtatt av en farmasøytisk gigant.
For kapitaltilførselen til den europeiske divisjonen trakk Ford Motor Company seg offisielt ut av Danmark etter 109 år. Nå håndteres importen av merket av Nic. Christiansen-gruppen, som også importerer merkene BYD, Kia og Hyundai.