Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller Kina? Sannheten er at det er nesten umulig, ettersom de største bilmerkene i verden eies av private equity-fond, suverene formuesfond og investorer fra hele verden.
Å kjøpe bil handler ikke bare om design, kjøreegenskaper og pris. Det er også en stor økonomisk beslutning som indirekte støtter ulike selskaper og investorer rundt om i verden.
Men visste du at selv om du velger en tilsynelatende tysk, svensk eller japansk bil, kan en del av pengene dine fortsatt havne i Kina, USA eller Midtøsten?
Bilindustrien har et veldig forvirrende slektstre. De siste tiårene har det vært utallige fusjoner, oppkjøp, konkurser og restruktureringer, noe som gjør det nesten umulig for forbrukere å holde styr på hvem som eier hvilke bilmerker. Mange bilmerker er solgt til nye eiere, noen er lagt ned, og nye selskaper har dukket opp.
Historiske merker som Pontiac, Oldsmobile og Mercury har forsvunnet, mens andre – som Chrysler, Jaguar og Volvo – nå har funnet nye eiere utenfor opprinnelseslandet.
For noen bileiere er det viktig å velge en bil som matcher deres verdier. Spesielt i dag, når Elon Musks politiske engasjement i USA har fått mange til å rynke pannen på Tesla.
Hvem står bak de største bilmerkene i verden?
Noen ønsker derfor å støtte europeisk industri, mens andre rett og slett ønsker å unngå å investere i kontroversielle selskaper eller regimer.
Men realiteten er at bilmarkedet er så globalisert at det er nesten umulig å unngå at pengene dine ender opp hos enten store private equity-fond, statlige investeringsselskaper eller regjeringer i land med tvilsomme menneskerettigheter.
Kina er for eksempel et kommunistisk regime med en svært sentralisert økonomi, der statseide selskaper og investeringsfond spiller en stor rolle i næringslivet. Qatar, som også eier store eierandeler i bilindustrien, er kjent for sine menneskerettighetsproblemer og mangel på demokratiske reformer.
Og hvis du velger bort Tesla for å unngå Elon Musk, kan du fortsatt ende opp med å støtte selskaper med nære bånd til enten enorme amerikanske private equity-fond eller den kinesiske regjeringen. Så hva er best – eller verst?
Mange bilmerker drives fortsatt fra opprinnelseslandet, men eierskapet forteller en helt annen historie. Her er noen av de største bilprodusentene i verden – og hvem de har som medeiere:
Volkswagen Group (Tyskland)
- Merker: Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Porsche Automobil Holding SE (31,4%) – Tyskland
- Qatar Holding LLC (10%) – Qatar
- BlackRock, Inc. (2,1 %) – USA
Toyota Motor Corporation (Japan)
- Merker: Toyota, Lexus, Daihatsu
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Toyota Industries Corporation (9,13%) – Japan
- JPMorgan Chase & Co. (4,21%) – USA
- BlackRock, Inc. (2,56 %) – USA
Stellantis NV (Nederland/Frankrike/Italia)
- Merker: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Giovanni Agnelli BV (15,6%) – Italia
- BPI Frankrike (6,69%) – Frankrike (statseid bank)
- BlackRock, Inc. (3,52 %) – USA
Mercedes-Benz Group AG (Tyskland)
- Merker: Mercedes-Benz, Smart
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Beijing statseid kapitalforvaltningsselskap (11,2%) – Kina
- Kuwait Investment Authority (6,27%) – Kuwait
- BlackRock, Inc. (5,14%) – USA
Ford Motor Company (USA)
- Merker: Ford, Lincoln
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Vanguard Group (10,1%) – USA
- BlackRock, Inc. (7,37 %) – USA
- Norges Bank Investment Management (0,99 %) – Norge
General Motors (USA)
- Merker: Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick
- Bemerkelsesverdige eiere:
- BlackRock, Inc. (9,93 %) – USA
- Vanguard Group (9,34%) – USA
- State Street Corporation (5,35%) – USA
Honda Motor Co. Ltd. (Japan)
- Merker: Honda, Acura
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Nomura Asset Management – Japan
- BlackRock Fund Advisors – USA
- AXA SA – Frankrike
Tesla Motors (USA)
- Merker: Tesla Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Elon Musk (12,77%) – USA
- Vanguard Group (7,56%) – USA
- BlackRock Advisors LLC (4,78%) – USA
Nissan Motor Co. Ltd. (Japan)
- Merker: Nissan, Infiniti, Datsun
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Renault SA (35,71%) – Frankrike
- Mercedes-Benz Group AG (2,7%) – Tyskland
- Effissimo Capital Management – Singapore
BYD Co. Ltd. (Kina)
- Merker: BYD elbiler
- Bemerkelsesverdige eiere:
- Berkshire Hathaway, Inc. (4,93%) – USA
- BlackRock Fund Advisors – USA
- China Asset Management Co., Ltd. – Kina
Men hva med de gode gamle svenskene på andre siden av sundet – kan ikke Volvo tilby noe skandinavisk? Skandinavisk design, ja. Og kontorer i Sverige, ja. Men Volvo, inkludert Polestar, har også føttene godt plantet i Kina.
- Volvo er 78,65 % eid av kinesiske Geely.
- Polestar eies av Geely og Volvo, som igjen kontrolleres av Kina.
Vanskelig å unngå kontroversielle eiere
Uansett hvilket bilmerke du velger, er det nesten umulig å unngå muligheten for at pengene dine potensielt kan havne hos kinesiske selskaper, investeringsfond i Midtøsten eller amerikanske kapitalforvaltere.
Bilmarkedet er globalt, og penger kjenner som kjent ingen grenser. Så neste gang du vurderer en ny bil, kan det være verdt å undersøke hvem som egentlig står bak merket du velger.