9. mai, 2025

Hvem eier egentlig verdens bilmerker? Her er den overraskende listen

Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller Kina? Sannheten er at det er nesten umulig, ettersom de største bilmerkene i verden eies av private equity-fond, suverene formuesfond og investorer fra hele verden.

Å kjøpe bil handler ikke bare om design, kjøreegenskaper og pris. Det er også en stor økonomisk beslutning som indirekte støtter ulike selskaper og investorer rundt om i verden.

Men visste du at selv om du velger en tilsynelatende tysk, svensk eller japansk bil, kan en del av pengene dine fortsatt havne i Kina, USA eller Midtøsten?

Bilindustrien har et veldig forvirrende slektstre. De siste tiårene har det vært utallige fusjoner, oppkjøp, konkurser og restruktureringer, noe som gjør det nesten umulig for forbrukere å holde styr på hvem som eier hvilke bilmerker. Mange bilmerker er solgt til nye eiere, noen er lagt ned, og nye selskaper har dukket opp.

Historiske merker som Pontiac, Oldsmobile og Mercury har forsvunnet, mens andre – som Chrysler, Jaguar og Volvo – nå har funnet nye eiere utenfor opprinnelseslandet.

For noen bileiere er det viktig å velge en bil som matcher deres verdier. Spesielt i dag, når Elon Musks politiske engasjement i USA har fått mange til å rynke pannen på Tesla.

Hvem står bak de største bilmerkene i verden?

Noen ønsker derfor å støtte europeisk industri, mens andre rett og slett ønsker å unngå å investere i kontroversielle selskaper eller regimer.

Men realiteten er at bilmarkedet er så globalisert at det er nesten umulig å unngå at pengene dine ender opp hos enten store private equity-fond, statlige investeringsselskaper eller regjeringer i land med tvilsomme menneskerettigheter.

Kina er for eksempel et kommunistisk regime med en svært sentralisert økonomi, der statseide selskaper og investeringsfond spiller en stor rolle i næringslivet. Qatar, som også eier store eierandeler i bilindustrien, er kjent for sine menneskerettighetsproblemer og mangel på demokratiske reformer.

Og hvis du velger bort Tesla for å unngå Elon Musk, kan du fortsatt ende opp med å støtte selskaper med nære bånd til enten enorme amerikanske private equity-fond eller den kinesiske regjeringen. Så hva er best – eller verst?

Mange bilmerker drives fortsatt fra opprinnelseslandet, men eierskapet forteller en helt annen historie. Her er noen av de største bilprodusentene i verden – og hvem de har som medeiere:

Volkswagen Group (Tyskland)

  • Merker: Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Porsche Automobil Holding SE (31,4%) – Tyskland
    • Qatar Holding LLC (10%) – Qatar
    • BlackRock, Inc. (2,1 %) – USA

Toyota Motor Corporation (Japan)

  • Merker: Toyota, Lexus, Daihatsu
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Toyota Industries Corporation (9,13%) – Japan
    • JPMorgan Chase & Co. (4,21%) – USA
    • BlackRock, Inc. (2,56 %) – USA

Stellantis NV (Nederland/Frankrike/Italia)

  • Merker: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Giovanni Agnelli BV (15,6%) – Italia
    • BPI Frankrike (6,69%) – Frankrike (statseid bank)
    • BlackRock, Inc. (3,52 %) – USA

Mercedes-Benz Group AG (Tyskland)

  • Merker: Mercedes-Benz, Smart
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Beijing statseid kapitalforvaltningsselskap (11,2%) – Kina
    • Kuwait Investment Authority (6,27%) – Kuwait
    • BlackRock, Inc. (5,14%) – USA

Ford Motor Company (USA)

  • Merker: Ford, Lincoln
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Vanguard Group (10,1%) – USA
    • BlackRock, Inc. (7,37 %) – USA
    • Norges Bank Investment Management (0,99 %) – Norge

General Motors (USA)

  • Merker: Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • BlackRock, Inc. (9,93 %) – USA
    • Vanguard Group (9,34%) – USA
    • State Street Corporation (5,35%) – USA

Honda Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Honda, Acura
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Nomura Asset Management – Japan
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • AXA SA – Frankrike

Tesla Motors (USA)

  • Merker: Tesla Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Elon Musk (12,77%) – USA
    • Vanguard Group (7,56%) – USA
    • BlackRock Advisors LLC (4,78%) – USA

Nissan Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Nissan, Infiniti, Datsun
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Renault SA (35,71%) – Frankrike
    • Mercedes-Benz Group AG (2,7%) – Tyskland
    • Effissimo Capital Management – Singapore

BYD Co. Ltd. (Kina)

  • Merker: BYD elbiler
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Berkshire Hathaway, Inc. (4,93%) – USA
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • China Asset Management Co., Ltd. – Kina

Men hva med de gode gamle svenskene på andre siden av sundet – kan ikke Volvo tilby noe skandinavisk? Skandinavisk design, ja. Og kontorer i Sverige, ja. Men Volvo, inkludert Polestar, har også føttene godt plantet i Kina.

  • Volvo er 78,65 % eid av kinesiske Geely.
  • Polestar eies av Geely og Volvo, som igjen kontrolleres av Kina.

Vanskelig å unngå kontroversielle eiere

Uansett hvilket bilmerke du velger, er det nesten umulig å unngå muligheten for at pengene dine potensielt kan havne hos kinesiske selskaper, investeringsfond i Midtøsten eller amerikanske kapitalforvaltere.

Bilmarkedet er globalt, og penger kjenner som kjent ingen grenser. Så neste gang du vurderer en ny bil, kan det være verdt å undersøke hvem som egentlig står bak merket du velger.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kan du se det? Usynlig skadet Toyota koster 40 000 kroner

Det er umulig å se det hvis du ikke...

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk...

Elbusser kan være fylt med gift – sjåføren kastet opp

I Sverige klager både sjåfører og passasjerer over at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...