9. mai, 2025

Giant gir opp – dropper bildivisjon

Dekkgiganten Continental forbereder seg på å spinne ut bildivisjonen sin til et uavhengig selskap. Manøveren koster en formue i tilskudd og lån.

Den tyske dekkgiganten Continental er så økonomisk presset at bildivisjonen, som bl.a utvikler programvare for bilindustrien, blir skilt ut.

Dekkgiganten, som i utgangspunktet investerte betydelige ressurser i å etablere seg som en stor leverandør til bilindustrien, får ikke den avkastningen den hadde håpet på fra sin bildivisjon.

Faktisk har Continental Automotive kostet morselskapet milliarder av kroner i tap, uten å kunne henge med i markedet generelt.

Derfor må det hele nå skilles ut i et selvstendig selskap. Men det blir en dyr affære. For å børsnotere Continental Automotive vil selskapet motta en kapitalinnsprøytning på halvannen milliard euro akkurat nå.

Det tilsvarer 11,2 milliarder kroner. I tillegg vil det opprinnelige Continental AG garantere det nye selskapet et lån på 2,5 milliarder kroner.

Dette skriver Handelsblatt .

Hele eierandelen i Automotive-divisjonen vil bli plassert i et eget selskap og distribuert til aksjonærene og børsnotert som et eget selskap, skriver mediet.

Bare Continentals dekk- og industrivirksomhet er fortsatt en del av det opprinnelige selskapet. På denne måten gjør tyskerne det samme som Ford i USA gjør med sin europeiske divisjon.

I likhet med den danske divisjonen er Ford Europes tyske selskap solgt fra den faktiske virksomheten i USA.

Tyskerne får imidlertid 33 milliarder kroner nå og da. Pengene skal brukes til å betale ned eller i beste fall betale tilbake det fjellet av gjeld bilmerket har samlet seg.

Med pengene forsvinner også den økonomiske garantien som Ford i USA har gitt til den europeiske divisjonen. Siden 2006 har Ford i USA garantert å dekke eventuelle tap i den tyske virksomheten.

Det burde ikke være slik lenger. Selv om de mange milliardene kommer nå, er det mye som tyder på at Ford har forberedt manøveren i flere måneder.

Allerede i november i fjor ble det kjent at 4000 stillinger skulle kuttes over hele Europa. Samtidig ble ledergruppen drastisk redusert. Permitteringene skal være faset inn senest i 2027.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke konkurs for andre gang – har brent 3 milliarder

Det svenske bilmerket Volta Trucks, som bygde elektriske lastebiler,...

Kinesisk merke lover superbil som er «bedre enn Ferrari SF90»

Kineserne har en tendens til å kopiere. Nå har...

Lastebilsjåfører knuser sikkerhetsbelter med skruer

I Norge har myndighetene tatt flere lastebilsjåfører som har...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...