Dekkgiganten Continental forbereder seg på å spinne ut bildivisjonen sin til et uavhengig selskap. Manøveren koster en formue i tilskudd og lån.
Den tyske dekkgiganten Continental er så økonomisk presset at bildivisjonen, som bl.a utvikler programvare for bilindustrien, blir skilt ut.
Dekkgiganten, som i utgangspunktet investerte betydelige ressurser i å etablere seg som en stor leverandør til bilindustrien, får ikke den avkastningen den hadde håpet på fra sin bildivisjon.
Faktisk har Continental Automotive kostet morselskapet milliarder av kroner i tap, uten å kunne henge med i markedet generelt.
Derfor må det hele nå skilles ut i et selvstendig selskap. Men det blir en dyr affære. For å børsnotere Continental Automotive vil selskapet motta en kapitalinnsprøytning på halvannen milliard euro akkurat nå.
Det tilsvarer 11,2 milliarder kroner. I tillegg vil det opprinnelige Continental AG garantere det nye selskapet et lån på 2,5 milliarder kroner.
Dette skriver Handelsblatt .
Hele eierandelen i Automotive-divisjonen vil bli plassert i et eget selskap og distribuert til aksjonærene og børsnotert som et eget selskap, skriver mediet.
Bare Continentals dekk- og industrivirksomhet er fortsatt en del av det opprinnelige selskapet. På denne måten gjør tyskerne det samme som Ford i USA gjør med sin europeiske divisjon.
I likhet med den danske divisjonen er Ford Europes tyske selskap solgt fra den faktiske virksomheten i USA.
Tyskerne får imidlertid 33 milliarder kroner nå og da. Pengene skal brukes til å betale ned eller i beste fall betale tilbake det fjellet av gjeld bilmerket har samlet seg.
Med pengene forsvinner også den økonomiske garantien som Ford i USA har gitt til den europeiske divisjonen. Siden 2006 har Ford i USA garantert å dekke eventuelle tap i den tyske virksomheten.
Det burde ikke være slik lenger. Selv om de mange milliardene kommer nå, er det mye som tyder på at Ford har forberedt manøveren i flere måneder.
Allerede i november i fjor ble det kjent at 4000 stillinger skulle kuttes over hele Europa. Samtidig ble ledergruppen drastisk redusert. Permitteringene skal være faset inn senest i 2027.