Toyota raser over Nissan – «Jeg er så skuffet»

Toyotas tidligere direktør og nåværende styreleder Akio Toyoda har ikke mye til overs for verken Nissan eller Honda i dag.

Toyota-formann Akio Toyoda er skuffet over retningen samtalene mellom konkurrentene Nissan og Honda tok, fordi de var uenige.

Toyota har fulgt situasjonen hos Nissan, og dette er første gang Akio Toyoda kommenterer de mislykkede forhandlingene og Nissans generelle utfordringer direkte. Hans skuffelse stammer fra det som ikke ble diskutert.

Akio Toyoda, som har hatt en ledende rolle i Toyota i over et tiår og dermed konkurrert tett med både Nissan og Honda, er også veldig tydelig i sin posisjon.

– Jeg ble skuffet da jeg hørte hva de snakket om, for de snakket ikke om produktene i det hele tatt, sier Akio Toyoda.

Han etterlyser et større fokus på selve bilene fremfor å kun snakke om synergier og hvordan ledelsen i de to bilmerkene kan få mest mulig ut av en sammenslåing.

Dette er Toyotas skuffelse

En sammenslåing som uansett ikke blir noe av. En fusjon mellom Nissan og Honda ville ellers ha skapt verdens tredje største bilkonsern. Kun overgått av Volkswagen og Toyota.

Selv om Toyota selv opererer med en årlig produksjon på rundt 11 millioner biler, advarer Toyoda mot å se å bygge så mange biler som den eneste måten å lykkes på.

Han tror ikke at en enkel sammenslåing av to bilmerker og volumøkning automatisk fører til en sterkere markedsposisjon.

– Volum alene betyr ikke nødvendigvis at du er sterk eller konkurransedyktig, sier Toyoda til Autonews.

Han forklarer at stor produksjon kan ha både positive og negative konsekvenser. Dette kan gi kortsiktige gevinster, men på lang sikt kan det skape utfordringer med integrering og felles grunnlag.

Videre er det et salg å ta hensyn til. For er det til og med nok kjøpere til alle bilene?

– På kort sikt kan man se noen positive effekter. Men på lang sikt kan det være ganske vanskelig å komme til det punktet hvor alle sier de er glade for at de er blitt samlet til ett selskap, forklarer Akio Toyoda til Autonews .

Han antyder dermed at skala kan være et komplekst fenomen. I hvert fall hvis denne typen ting skal håndteres effektivt.

Nissans nåværende situasjon er preget av en alvorlig økonomisk nedgang. Bare i år forventer merket å tape 3,8 milliarder kroner.

Merket valgte tidlig å satse på elbiler, mens hybridteknologi, som Toyota har hatt suksess med, har fått fornyet oppmerksomhet fra forbrukerne.

Som en del av en restruktureringsplan har Nissan utnevnt sin fjerde direktør på bare åtte år. Han heter Ivan Espinosa og ble hentet inn internt fra ledergruppen.

En ny direktør kan imidlertid ikke gjøre det alene. Så Nissan sier opp 9000 ansatte over hele verden. Det betyr imidlertid ikke at planene om nye biler står stille.

Det er både en ny Nissan Leaf og Micra på vei. Det samme gjelder faktisk GT-R-modellen. Espinosa har lovet det.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Må spare 26 milliarder – bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer å selge sitt globale...

Dansken taper 20 millioner kroner i konkurs hos bilgiganten

Alle dansker har tapt milliarder på Northvolts konkurs. Men...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt...

Bilgigant: EUs bensinforbud koster 1000 jobber

Hos Mahle advarer administrerende direktør Arnd Franz om konsekvensene...

Uber kjøper Dantaxi for et ukjent beløp

Den amerikanske samkjøringstjenesten Uber har gått inn i det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...