Miljøkatastrofe: Millioner av bildekk er brent

Selv om bileiere betaler for å få de brukte dekkene sine, viser det seg nå at 25 millioner dekk brennes i India.

Millioner av brukte dekk, som sjåfører i Storbritannia betaler en avgift for å kvitte seg med på en sikker måte hvert år, ender i stedet opp som drivstoff i store trykkokere i India.

En stor del av dekkene som bør resirkuleres blir i stedet brent.

Den problematiske håndteringen av gamle dekk er avdekket gjennom en studie utført av BBC .

Undersøkelsen avslører at store mengder bildekk sendt fra Storbritannia til India for resirkulering faktisk brennes i store anlegg.

Prosessen med å ødelegge dekkene forårsaker betydelige helseproblemer for folk som bor i nærheten av anleggene, samtidig som den forårsaker miljøskader i lokalområdet.

Bilistene betaler inn dyre bøter for en miljøkatastrofe

Ifølge BBC betaler britiske bileiere et gebyr, typisk mellom 40 og 80 danske kroner per dekk, for å sikre at deres gamle dekk håndteres forsvarlig.

Til tross for denne ordningen finner en betydelig mengde utgåtte dekk veien til India gjennom uoffisielle kanaler og havner på det svarte markedet.

Og det at dekkene 'forsvinner' på denne måten er visstnok noe alle i den delen av bilindustrien vet.

Elliot Mason, som eier et stort britisk selskap som spesialiserer seg på resirkulering av dekk, sier til BBC at han ikke er i tvil om hvordan dekkene faktisk blir avhendet.

– Jeg tror ikke det er noen i bransjen som ikke vet at det skjer.

Hvert år tillater India import av opptil 25 millioner brukte dekk. I landet behandles dekk ofte ved hjelp av en prosess kjent som pyrolyse.

Dette innebærer å plassere dekkene i store beholdere, som kan sammenlignes med trykkokere, og deretter varme dem opp til en temperatur på rundt 500 grader Celsius.

Anleggene som bruker pyrolyse for å bryte ned dekk er ofte lokalisert i landlige områder. Som BBC beskriver i sin rapport, kan forholdene i disse fabrikkene være direkte helseskadelige for de ansatte og området rundt.

– Forholdene i disse fabrikkene – som ofte ligger på landsbygda – kan være både giftige og helseskadelige, skriver media.

Forurensningen som slippes ut fra prosessen utgjør en reell risiko for lokale innbyggere, med potensielle helsekonsekvenser som hjerteproblemer og ulike former for kreft.

Håndteringen av de mange importerte dekkene utgjør dermed en alvorlig belastning for både menneskers helse og miljøet i de berørte områdene i India.

Betalingen som britiske bilister betaler for resirkulering av sine gamle dekk, garanterer ikke nødvendigvis miljø- eller helsevennlig behandling av avfallsproduktet.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers...

Bransjeekspert: Elbiler blir IKKE billigere i Danmark

Det kan godt hende at regjeringen vil endre bilavgiftene....

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke...

Regjeringen vil fjerne den kontroversielle grensen for biler i Danmark.

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vurderer å fjerne den kontroversielle...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...