12. april, 2025

Formel 1-laget i trøbbel – tvunget til å selge

Formel 1-laget Aston Martin trenger penger. Men det har også bilmerket. Dette utløser nå et delvis salg av virksomheten.

Lawrence Stroll, styreleder i Aston Martin, øker sin eierandel i selskapet. Det skjer i en tid hvor bilmerket opplever utfordringer. Utfordringene sees både på aksjemarkedet og i Formel 1. Strolls handling signaliserer en fortsatt tro på prosjektet.

Aston Martin-aksjen har hatt en vanskelig periode. Siden september i fjor har kursen falt betydelig. Den gang var den rundt 160 pund, men er nå under 80 pund. Det tilsvarer en halvering på bare seks måneder.

Flere faktorer peker på årsaker til nedgangen. Problemer i forsyningskjeden nevnes som en vesentlig del. I tillegg har forsinkede leveranser og svekket etterspørsel i Kina spilt en rolle.

Det skriver Reuters .

De økonomiske vanskelighetene har fått konsekvenser. Stroll har hentet inn ny kapital i selskapet seks ganger siden tiltredelsen i 2020. Samtidig er arbeidsstokken redusert med fem prosent.

Formel 1-teamet, som kjører under Aston Martin-navnet, har heller ikke levert de ønskede resultatene. Siden 2021-sesongen har teamet brukt Mercedes-motorer. Suksessen på banen har vært begrenset i denne perioden.

Fremtiden med Honda og Newey

Det er imidlertid håp om en snuoperasjon for Formel 1-laget. Fra neste år vil teamet bytte motorleverandør til Honda. Det innebærer full fabrikkstøtte fra den japanske produsenten.

Honda vil designe kraftenheter spesielt for Aston Martins chassis. Dette åpner for tettere samarbeid mellom chassis- og motoravdelingen. Målet er å skape en best mulig totalpakke uten kompromisser.

Samtidig har Aston Martin sikret seg en avtale med Adrian Newey. Newey er en anerkjent designer i Formel 1-verdenen. Han står bak designet av flere suksessrike racerbiler gjennom historien.

Lawrence Strolls investeringer inkluderer både Formel 1-teamet og selve bilproduksjonen. Det er en felles innsats for å styrke merkevaren på flere fronter.

Den nye avtalen betyr at Strolls personlige eierandel øker. Hans konsortium, Yew Tree Consortium, øker sin eierandel fra 27,7 prosent til rundt 33 prosent.

Finansiering og justerte forventninger

Aston Martin opplyser at Yew Tree Consortium har uttrykt interesse for å øke andelen ytterligere. Målet kan potensielt være opptil 35 prosent eierskap.

For å nå over 30 prosent må konsortiet søke dispensasjon. Britiske selskapsregler krever normalt et overtakelsestilbud til andre aksjonærer når de krysser denne linjen. Aston Martin forventer at dispensasjonen vil bli gitt.

En del av finansieringen til Strolls økte engasjement kommer fra et strategisk salg. Aston Martin planlegger å selge en eierandel i sitt Formel 1-team, Aston Martin Aramco Formel 1-teamet.

Selskapet forventer å oppnå en pris for F1-aksjen som er over dagens bokførte verdi. Bokført verdi er oppgitt til ca. 74 millioner pund (ca. 984 millioner DKK).

Samtidig justerer Aston Martin forventningene til året. Bilprodusenten forventer nå kun en beskjeden vekst i antall leverte biler. Tidligere krevde prognosen vekst i «middels høye ensifrede prosenter». Justeringen skyldes blant annet forventede tollsatser fra USA.

Fremtiden vil vise om de nye investeringene og strategiske endringene er tilstrekkelige. Målet er å bedre situasjonen for både bilproduksjonen og Formel 1-teamet.

Du kan lese mer om Aston Martins gatebiler og nyheter fra Formel 1 her på Boosted.dk. Vi dekker kontinuerlig utviklingen for det ikoniske britiske merket.

Latest

Don't miss

Volvo får kritikk: Dieselstopp kan ha kostet 70 prosent

Aksjesparere stiller spørsmål ved Volvos elbilfokus etter et nytt,...

Svensk bilgigant i trøbbel – 16 prosent har forsvunnet

Scanias salgstall for første kvartal viser en nedgang på...

Bilkonsernet betaler ansatte 500.000 kroner for å si opp

Bilgiganten Stellantis tilbyr frivillige sluttvederlagsordninger på inntil 500.000 DKK....

Trump-tariffer skaper bilkaos i USA: Tusenvis av biler står stille

Flere bilprodusenter har stoppet leveranser, mens nye tariffer fra...

Kinas eksport av elbiler stuper nå

Kina kan fortsatt ikke tvinge europeere til å bytte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fremtidens parallellparkering: BYD viser frem ville manøvrer på kommende gatebil

Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallellparkere ved å bevege seg sidelengs. Systemet er en del av merkevarens ambisiøse europeiske planer. En...

Nå tar også Xpeng pisset ut av Tesla – kan du se hvordan?

Kia måtte trekke tilbake sin hån mot Tesla. Men det har ikke stoppet konkurrentene fra å gjøre det samme. Nå er det den danske...

Polestar 3 er den sikreste bilen for barn noensinne

Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro NCAPs kollisjonstester. Bilen oppnår tidenes høyeste poengsum for barnesikkerhet med imponerende 93 prosent. Den nye...

Volvo innfører nytt forbud for alle ansatte

Håkan Samuelsson er tilbake som direktør i Volvo Cars. Nå forbyr han alle ansatte å jobbe hjemmefra. Håkan Samuelsson har kommet tilbake som administrerende...

Svensk bilgigant i trøbbel – 16 prosent har forsvunnet

Scanias salgstall for første kvartal viser en nedgang på 16 prosent. Eier Traton skylder på et vanskelig marked, mens kundene er nølende med å...

23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene til å ta opp lån, viser en ny norsk studie. En ny studie fra Kongelig...

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en «Sport»-utgave med ny 1,6-liters motor, 124 hestekrefter, oppgradert girkasse og klimaanlegg. Lada Niva Sport er...

Studie: Hvor farlige er berøringsskjermer i nye biler?

Ny norsk forskning, utført av Trygg Trafikk, avslører at berøringsskjermer i biler er en felle. Kritiske funksjoner tar for lang tid å operere. Sjåførers...

Statsråden avviser: Kommunene kan ikke sette fartsgrenser

Danske kommuner har fortsatt ikke lov til å bestemme hvor fort sjåfører kan eller ikke kan kjøre. Det er fortsatt politiets jobb, sier samferdselsministeren....

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted for tiden. Faktisk har det ikke sett verre ut på 70 år, skriver forbundet i...

Bilfirma sier opp 200 ansatte – skylder på elbiler

Lavere etterspørsel etter elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til å kutte produksjonen ved det store Factory Zero-anlegget i Detroit....

Tesla fjerner bestillingsknap: Slut med USA-biler i Kina

Model S og Model X kan ikke lenger bestilles online i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina påvirker nå Teslas salg direkte. Teslas kinesiske...