9. april, 2025

Ny teknologi gir elbileiere 6800 kroner å lade

Elbiler med V2G-teknologi kan sende strøm til nettet og penger i lommen til eieren. Rapporten viser potensial, men FDM er uenig i størrelsen på beløpet.

Ny V2G-teknologi gjør at elbiler kan sende strøm tilbake til nettet. Dette kan bety betydelige besparelser for bileiere. En rapport fra Eurelectric og EY nevner et potensial på opptil 6800 DKK årlig. V2G kan også støtte balansen i strømnettet.

Teknologien kalles kjøretøy-til-nett, forkortet V2G. Den lar elbilens batteri fungere som lagring. Strømmen kan sendes tilbake til nettet om nødvendig.

Ifølge rapporten , som Eurelectric og EY står bak, ligger det et stort potensial i teknikken. I 2030 vil elbiler kunne dekke fire prosent av Europas totale strømforbruk. Dette tilsvarer strømforbruket til rundt 30 millioner hjem.

I vårt naboland Sverige forventes V2G-elbiler å kunne levere for eksempel seks terawattimer strøm.

I tillegg til lavere kostnader for forbrukerne, kan teknologien hjelpe strømnettet. Det kan også fremskynde overgangen til fornybar energi, ifølge rapporten.

V2G-teknologiens økonomiske fordeler

Rapporten peker på store besparelser for Europas nettoperatører. Det kan være opptil 30 milliarder danske kroner årlig. Besparelsene kommer fra et mer stabilt og optimalisert strømnett.

For eierne av elbiler kan teknologien også bety lavere utgifter. De totale eierkostnadene kan reduseres med inntil tjue prosent.

En vanlig elbileier sparer kanskje 2000 kroner årlig sammenlignet med fossilbiler. Dette er beregnet uten V2G-teknologien.

Med V2G kan den årlige besparelsen potensielt komme opp i 6800 DKK. Mengden avhenger imidlertid av bilens batteri og veihastighet.

Medlemsorganisasjonen FDM stiller imidlertid spørsmål ved størrelsen på beløpet. Ifølge TV2 peker tallene deres mot et årlig overskudd på rundt 4.000 kroner. Det er derfor betydelig lavere enn rapportens tall.

Uenighet om hvor mye elbilen kan spare sjåfører

Uenigheten om potensialet sees også i forventningene til antall elbiler. Den danske regjeringen forventer rundt 900 000 elbiler på veiene innen 2030.

Bilimportørenes organisasjon, Mobility Denmark, forventer et langt høyere tall. De anslår 1,6 millioner danske elbiler i 2030.

Det er dermed stor forskjell på prognosene for fremtiden. Det påvirker vurderingen av den samlede effekten av V2G-teknologi.

V2G-teknologi handler i bunn og grunn om å utnytte batterikapasiteten til elbiler. Bilene kan bidra til å stabilisere strømnettet.

Det kan potensielt gi økonomiske fordeler til eierne. Potensialet avhenger av spredningen av teknologien og strømprisene.

Teknologien er fortsatt ny, men potensialet til V2G er interessant for elbilister. Utviklingen innen elbiler og ladeteknologi går raskt. På Boosted.dk kan du følge de siste testene av elbiler. Du kan også finne ladeguider og lese om den siste utviklingen innen bilteknologi.

Latest

Don't miss

Kontroversiell verkstedkjede går med 12 millioner i tap

Skorstensgaard, som ved flere anledninger har vært i medias...

Avslører triste nyheter – Michael Schumacher har tapt

Publikum vet svært lite om Michael Schumachers tilstand etter...

Hvor dyr er en service for Mercedes-AMG One?

Formel 1-bilen med skilt er ingen billig fornøyelse. Bare...

Ny test avslører mangeårig myte om elbiler

Det er en myte at elbilen alltid er billigst....

Glem elbiler: Denne bruktbilen holder best verdi

Ifølge en ny rapport fra iSeeCars holder en helt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Motor fra Danmark er verdens kraftigste i en gatebil

Mjolner-motoren som skal inn i den nye Zenvo Aurora er den mest potente 12-sylindrede motoren som noen gang er satt inn i en gatebil....

Bilkonsernet tvunget til å låne 13 milliarder kroner

De nye tariffene i USA rammer Kia/Hyundai så hardt at bilkonsernet nå er tvunget til å låne 13,6 milliarder kroner fra den sørkoreanske regjeringen...

Porsche utnevner 18 år gamle Lærke Rønne som nytt talent

Lærke Ronn skal kjøre 500 hk Porsche GT4 RS i 2025 og er nå en del av Porsche Motorsports offisielle talentprogram i Skandinavia Lærke...

Danske Frederik får en sjelden sjanse i Formel 1

Den danske Mercedes-reserven Frederik Vesti setter seg bak rattet i George Russells bil under den første treningsøkten for Bahrain Formel 1 Grand Prix. Frederik...

BMW-eier vant – nå skylder Skatt ham 73.000 kroner

En polsk BMW-eier har nettopp vunnet mot det danske Skatte- og Motorstyrelsen, som mente han måtte hoste opp 500.000 kroner i registreringsavgift. Nå skylder...

Honda sparker administrerende direktør umiddelbart etter skandalen

Hondas nest høyest rangerte leder, Shinji Aoyama, har umiddelbart fått sparken fra bilmerket etter at han ble koblet til "upassende oppførsel". Hondas nest øverste...

Kinas eksport av elbiler stuper nå

Kina kan fortsatt ikke tvinge europeere til å bytte til elbiler. Og nå viser de siste eksporttallene for elbiler at salget i vår region...

FDM er rasende: Ny regel dreper disse bilene i Danmark

Oppdaterte utslippsmålingsforskrifter fra EU dreper plug-in hybrider i Danmark. Det mener i hvert fall FDM. Nye EU-regler legger press på plug-in-hybrider. Mange modeller står...

Har 37 000 biler på lager – merket forbyr eksport til USA

Etter Volkswagen reagerer nå søstermerket Audi på de økte tollsatsene i USA. Det betyr at all eksport til landet holdes tilbake. Audi har nå...

Sverige senker bensinprisen til under 10 kroner

En literpris på under 10 danske kroner. Dette er nå realiteten i Sverige. Drivstoffprisene har stupt den siste tiden på grunn av et valgtak...

Nio floppet i Danmark – nå ønsker CATL å fokusere på batteribytte igjen

Kinas største batteriprodusent vil kjøpe Nio Power og fokusere på batteribytte, til tross for tidligere feil i Danmark med både Better Place og Nios...

Tesla fjerner batterioppgradering for Cybertruck uten varsel

Det dyre Range Extender-alternativet for Tesla Cybertruck er nå borte fra Teslas nettside, og etterlater kjøpere med usikkerhet og ikke-refunderbare innskudd. Tesla har uten...