Ny teknologi gir elbileiere 6800 kroner å lade

Elbiler med V2G-teknologi kan sende strøm til nettet og penger i lommen til eieren. Rapporten viser potensial, men FDM er uenig i størrelsen på beløpet.

Ny V2G-teknologi gjør at elbiler kan sende strøm tilbake til nettet. Dette kan bety betydelige besparelser for bileiere. En rapport fra Eurelectric og EY nevner et potensial på opptil 6800 DKK årlig. V2G kan også støtte balansen i strømnettet.

Teknologien kalles kjøretøy-til-nett, forkortet V2G. Den lar elbilens batteri fungere som lagring. Strømmen kan sendes tilbake til nettet om nødvendig.

Ifølge rapporten , som Eurelectric og EY står bak, ligger det et stort potensial i teknikken. I 2030 vil elbiler kunne dekke fire prosent av Europas totale strømforbruk. Dette tilsvarer strømforbruket til rundt 30 millioner hjem.

I vårt naboland Sverige forventes V2G-elbiler å kunne levere for eksempel seks terawattimer strøm.

I tillegg til lavere kostnader for forbrukerne, kan teknologien hjelpe strømnettet. Det kan også fremskynde overgangen til fornybar energi, ifølge rapporten.

V2G-teknologiens økonomiske fordeler

Rapporten peker på store besparelser for Europas nettoperatører. Det kan være opptil 30 milliarder danske kroner årlig. Besparelsene kommer fra et mer stabilt og optimalisert strømnett.

For eierne av elbiler kan teknologien også bety lavere utgifter. De totale eierkostnadene kan reduseres med inntil tjue prosent.

En vanlig elbileier sparer kanskje 2000 kroner årlig sammenlignet med fossilbiler. Dette er beregnet uten V2G-teknologien.

Med V2G kan den årlige besparelsen potensielt komme opp i 6800 DKK. Mengden avhenger imidlertid av bilens batteri og veihastighet.

Medlemsorganisasjonen FDM stiller imidlertid spørsmål ved størrelsen på beløpet. Ifølge TV2 peker tallene deres mot et årlig overskudd på rundt 4.000 kroner. Det er derfor betydelig lavere enn rapportens tall.

Uenighet om hvor mye elbilen kan spare sjåfører

Uenigheten om potensialet sees også i forventningene til antall elbiler. Den danske regjeringen forventer rundt 900 000 elbiler på veiene innen 2030.

Bilimportørenes organisasjon, Mobility Denmark, forventer et langt høyere tall. De anslår 1,6 millioner danske elbiler i 2030.

Det er dermed stor forskjell på prognosene for fremtiden. Det påvirker vurderingen av den samlede effekten av V2G-teknologi.

V2G-teknologi handler i bunn og grunn om å utnytte batterikapasiteten til elbiler. Bilene kan bidra til å stabilisere strømnettet.

Det kan potensielt gi økonomiske fordeler til eierne. Potensialet avhenger av spredningen av teknologien og strømprisene.

Teknologien er fortsatt ny, men potensialet til V2G er interessant for elbilister. Utviklingen innen elbiler og ladeteknologi går raskt. På Boosted.dk kan du følge de siste testene av elbiler. Du kan også finne ladeguider og lese om den siste utviklingen innen bilteknologi.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene,...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet,...

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de...

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...