Nio floppet i Danmark – nå ønsker CATL å fokusere på batteribytte igjen

Kinas største batteriprodusent vil kjøpe Nio Power og fokusere på batteribytte, til tross for tidligere feil i Danmark med både Better Place og Nios byttestasjoner.

Batteribytte til elbiler har tidligere vært forsøkt i Danmark, men uten hell. Først med Better Place og deretter med Nio ES8, som begge ble presentert med store visjoner om raske batteriskift og enkel lading.

Likevel slo teknologien aldri inn på det danske markedet. Nå er teknologien tilbake i søkelyset.

Kinesiske CATL , verdens største produsent av elbilbatterier, vil kjøpe Nios batteribytteselskap Nio Power.

Ifølge Reuters har fire kilder tett på forhandlingene bekreftet at CATL vil overta aksjemajoriteten i selskapet, som i dag driver over 3200 batteribyttestasjoner over hele verden.

Better Place og Nio mislyktes med batteribytte i Danmark

Det er ikke første gang danske elbilkjøpere har hørt om ideen om batteribytte. Allerede tidlig på 2010-tallet lanserte Better Place et nettverk av ladestasjoner i samarbeid med Renault.

Teknologien var sentrert rundt Renault Fluence ZE, men bilen hadde for kort rekkevidde og for høy pris. Stasjonene ble aldri utbredt, og Better Place endte opp med å gå konkurs i 2013.

Senere prøvde kinesiske Nio å gjenta ideen med ES8 SUV, som kom med mulighet for å bytte batteri på tre minutter. Men den teknologien var heller ikke utbredt i Danmark. I stedet ble de fleste bilene sendt videre til Norge.

CATL har allerede investert milliarder i Nio Power

I mars investerte CATL over 3,5 milliarder kroner i et felles prosjekt med Nio Power. Nå vurderer batterigiganten å ta full kontroll over teknologien.

Hvis avtalen går gjennom, kan det være første skritt mot standardisering av batteribytte i Kina og kanskje også i resten av verden. Dette vil bety at elbilister kan bytte til et nytt, fulladet batteri på få minutter uten å gå ut av bilen.

Nio har selv opplyst at de for tiden er i dialog med flere investorer, inkludert CATL. I tillegg har Nio inngått en avtale med det statseide oljeselskapet Siopec om å bygge 10.000 nye batteribyttestasjoner – 500 av disse vil være i 2025.

Konkurranse fra hurtigladere

Samtidig blir konkurransen fra hurtigladere større. I Kina har både Zeekr og Huawei nettopp lansert ladere med en effekt på over 1 megawatt som kan lade en elbil på under fem minutter.

Dette reiser spørsmålet om batteribytte fortsatt er aktuelt når ladetidene blir så korte. CATL tror imidlertid fortsatt på ideen og ser potensiale i å gi elbilkjøpere fleksibilitet.

Du kan for eksempel kjøpe en bil med et mindre batteri og leie en større for feriekjøring om ønskelig.

Hvorvidt teknologien vil lykkes i Europa og Danmark er fortsatt stort sett ukjent. Men hvis CATL overtar Nio Power, kan det gi batteribyttekonseptet et nytt liv. Kanskje…



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser...

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler,...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...