16. april, 2025

Hyundai: Fysiske knapper er bedre enn berøringsskjermer

Det er måneder siden sørkoreanske Hyundai lovet at knappene skulle gjøre comeback i merkets nye biler. Men nå sier de at knapper er bedre.

Hyundai går mot strømmen. Bilmerket vil beholde fysiske knapper for å øke sikkerheten og redusere distraksjon fra store skjermer i fremtidige biler.

Fremtidens bilinteriør hos Hyundai er designet med ett mål i tankene. Førerens øyne skal holdes på veien. Derfor vil Hyundai beholde fysiske knapper i bilene sine. Store skjermer kan være en distraksjon og påvirke trafikksikkerheten negativt.

Det kan også virke selvmotsigende at sjåfører stadig får beskjed om å legge igjen telefonen mens de kjører, mens bilmerker installerer stadig større skjermer i bilene sine. Fysiske knapper blir sjeldne.

Hyundai erkjenner imidlertid problemet. Merket har bemerket at for mye skjermbruk kan gjøre sjåfører stresset og irritert. Derfor vil de beholde knapper for funksjoner som brukes ofte.

Senior Vice President of Design, Simon Loasby, forstår problemet. Han ser på store berøringsskjermer som en potensiell distraksjon fra krysset. Å unngå det er sentralt i Hyundais designfilosofi.

Loasby utdyper dette i et intervju med Autocar .

Fremover vil bilmerkets interiør bygges rundt ideen om å holde sjåførens øyne på veien.

– Du vil virkelig ikke at folk skal se på skjermen: du vil at de skal se i øyehøyde – på veien, sier han.

Hyundai designer med sikkerhet i tankene

Det er her såkalt muskelminne kommer godt med. Med fysiske knapper kan innstillingene justeres uten å fjerne blikket fra trafikken. Dette øker sikkerheten betraktelig i krysset.

Samtidig peker designdirektør i Hyundai, Luc Donckerwolke, på en annen faktor. Store skjermer er også et verktøy for å spare penger for bilprodusentene. Dette innrømmer han indirekte.

Moderne infotainmentsystemer basert på store skjermer er produksjonsmessig en fordel. Donckerwolke forklarer at skjermene:

– er ideelle fordi du sparer mye utviklingskostnader ved kun å ha skjermer.

Det krever færre spesifikke verktøy for å produsere en hytte med én stor skjerm. Det er billigere enn å produsere mange individuelle knapper og brytere.

Hyundai tror imidlertid at folk generelt liker analog interaksjon. Trikset ligger i å finne den rette balansen. Det må være balanse mellom knapper og store skjermer.

Slik ser fremtidens Hyundai ut i kupeen.

Selv om Donckerwolke er optimistisk med tanke på returen av knapper, viser Hyundais egne initiativ et mer nyansert bilde. Bilmerket avduket nylig programvareplattformen Pleos.

Teaserbildene til Pleos viste en veldig stor, sentralt plassert skjerm. Det minner om stilen man ser hos Tesla. Dette peker mot et fortsatt fokus på storskjermer.

Men under den store skjermen var det en rad med tomme knapper. Det tyder på at en viss grad av fysisk interaksjon fortsatt er planlagt. Så de fysiske knappene har ikke forsvunnet helt.

De gammeldagse knappene forventes å få funksjonalitet senere. Dette skjer når de første modellene med det nye Android Automotive-baserte operativsystemet lanseres. Dette forventes å skje i andre kvartal 2026.

Hyundai forventer at det nye systemet vil være i over 20 millioner biler innen 2030. Det er en stor utrulling av den nye teknologien.

En stor skjerm betyr imidlertid ikke nødvendigvis slutten på fysiske knapper. Det er fortsatt håp om at Hyundai finner den rette balansen. En balanse mellom en smarttelefon på hjul og de kjente knappene.

Hyundai streber etter å kombinere moderne teknologi med brukervennlighet og sikkerhet. Det blir spennende å se det endelige designet i fremtidige modeller.

Hyundai er kjent for biler som Ioniq 5 og sporty Ioniq 5 N. Dessverre mener også sørkoreanerne at elbiler bør ha kunstige motorlyder. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om...

Etter Trumps tariffer: Fossile biler gjør et uventet comeback

Hybridbiler og forbrenningsmotorer får lengre levetid i England på...

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er...

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en...

Toyota kommer dårlig ut i ny storkrasjstatistikk

Flere Toyota-modeller er blant de minst pålitelige bilene i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og...

«Ukjent» bilmerke ansetter 30.000 ingeniører

Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører. 30...

Flere partier ønsker å forby feltløp i Danmark

Både SF og Enhedspartiet vil se på om 'reglene for feltløp' er tilstrekkelige i Danmark. Slik det er i dag er det ikke ulovlig....

Farlig for bilen din – kommer til Danmark i påsken

Både skjærtorsdag og langfredag spår meteorologene at det vil regne blod fra himmelen. Og det er dårlige nyheter for bilen din. Den var her...

Formel 1-laget i krise – «slipper» hele 2025-sesongen

Max Verstappen ender skuffende på sjetteplass i Bahrain Grand Prix for Red Bull. Nå erkjenner ledelsen at hele sesongen er tapt. Oscar Piastri sikret...

Tyskland vil gjøre flere biler skattefrie frem til 2035

Den tyske regjeringen lover en hjelpepakke for bilindustrien. Det inkluderer en ny bonus for elbiler og plug-in hybrider, samt taxfree firmabiler frem til 2035....

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen Stavanger, mener fortsatt han ble urettferdig dømt for utilregnelighet. Nå har han kjøpt seg en...

Det er hvor mye CO2 som slippes ut ved produksjon av elbiler

På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp. Polestar har...

Skattedepartementet: Hvordan 9 av 10 sjåfører jukser

Ifølge en ny rapport fra Skatteetaten er det feil i 9 av 10 tilfeller når dansker leier ut noe. For eksempel bilene deres. Skatteetaten...

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber...

«Han» fra Fast and Furious kommer tilbake i ny bilfilm

Ryktene om en ny drift-film med Fast and Furious-stjernen Sung Kang aka "Han" i hovedrollen sirkulerer for tiden raskt. Den 53 år gamle skuespilleren...

Dansk bilkjede melder om underskudd – mangler nesten 2 millioner

Den danske bildetaljkjeden Byens Bilpleje har igjen et underskudd på bunnlinjen. Det er et underskudd på nesten 2 millioner kroner i regnskapet. Et oppkjøp...