Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted for tiden. Faktisk har det ikke sett verre ut på 70 år, skriver forbundet i en ny rapport.
Produksjonen hos Alfa Romeo og Maserati faller betydelig. Bilindustrien i hele Italia rammes av etterspørsel som ikke har vært dårligere på 70 år.
Italiensk bilproduksjon opplever en historisk nedgang. Tallene viser en betydelig nedgang for merker som Alfa Romeo og Maserati. Utsiktene forverres på grunn av flere faktorer, og nå settes det håp om den kommende Fiat 500 Hybrid.
Bilproduksjonen i Italia har falt til det laveste nivået siden 1956, viser nye tall fra fagforeningen FIM-CISL. Ifølge tillitsvalgte er nedgangen så betydelig at den rammer hele bransjen.
I årets første kvartal falt produksjonen av person- og varebiler med 36 prosent. Dette sammenlignes med samme periode i fjor. Dette kommer etter et år hvor den totale bilproduksjonen falt med 37 prosent.
Flere kjente merkevarer kjenner tydelig på krisen. Produksjonen hos Maserati har falt med hele 72 prosent. Alfa Romeo opplever en nedgang på 52 prosent.
Produksjonen av Dodge Hornet, som er identisk med Alfa Romeo Tonale, har også blitt kraftig innskrenket.
Modellen sendes primært til USA. Nye amerikanske tollsatser forventes å ramme eksporten hardt. Derfor ble også produksjonen redusert med hele 80 prosent.
Årsaker til den historiske nedgangen i bilindustrien
Fagforbundet FIM-CISL peker på en kombinasjon av årsaker til de massive nedgangene. Fagforbundet kaller situasjonen en «perfekt storm». Den dekker flere utfordringer for bransjen.
Svak etterspørsel etter biler er en av hovedårsakene. Kundene slutter igjen å kjøpe nye biler. Dette legger press på flere bilmerker. Også vanskeligere enn forventet.
Samtidig skjer det et stort skifte mot elbiler. Dette krever store investeringer og omstilling ved fabrikkene. Tilpasning tar tid og koster penger, men interessen for elbiler har vist seg ute av stand til å holde tritt med fabrikkenes investeringer.
Fabrikkene må også justeres for å bygge helt nye bilmodeller. Den prosessen påvirker også den totale produksjonskapasiteten negativt.
De nye straffetollene fra USA forverrer situasjonen ytterligere. Spesielt for modeller som Dodge Hornet, som eksporteres til det amerikanske markedet.
Fremtidsutsikter og nye modeller som Fiat 500
Fagforbundet uttrykker bekymring for de negative tallene. «Vi forventet ingen bedring, men vi forventet heller ikke slike negative tall», heter det i FIM-CISL-rapporten.
Usikkerhet preger den italienske bilindustrien. Det trengs løsninger for å snu trenden.
Stellantis Group, som eier merkene, er nå avhengig av en ny modell. Den nye hybridversjonen av Fiat 500 skal produseres senere i år.
Forventningen er at nye Fiat 500 kan gi et sårt tiltrengt løft. Det skal bidra til å øke produksjonstallene igjen.
Det er imidlertid usikkert om én modell alene kan snu den negative utviklingen. Hele bransjen står overfor store utfordringer de neste årene. Fremtiden til italiensk bilproduksjon avhenger av mange faktorer.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om de italienske bilmerkene. Vi følger kontinuerlig med på nyhetene fra Alfa Romeo, Maserati og Fiat.
Og selvfølgelig sørger vi også for å bringe deg siste nytt fra Maranello, hvor Ferrari pøser penger på nye biler som aldri før. Les mer om det her .