13. april, 2025

Studie: Hvor farlige er berøringsskjermer i nye biler?

Ny norsk forskning, utført av Trygg Trafikk, avslører at berøringsskjermer i biler er en felle. Kritiske funksjoner tar for lang tid å operere.

Sjåførers bruk av bilens berøringsskjerm kan være en alvorlig trussel mot trafikksikkerheten. Det viser en ny norsk undersøkelse fra Trygg Trafikk.

Ifølge studien kan det ta opptil 15 sekunder å betjene bilens skjerm for enkle oppgaver. Det er kritisk lang tid å ta oppmerksomheten fra veien, påpeker Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Det er Trafikksikkerhetsforbundet Trygg Trafikk som står bak etterforskningen. De har samarbeidet med Nord universitet og forsikringsselskapet Fremtind. Hensikten var å undersøke konsekvensene av moderne bilberøringsskjermer.

Studien er reaksjonstiden til 44 sjåfører bak rattet. Reisen deres ble nøye overvåket. Et perspektivkamera tok opp hvor sjåførenes øyne ble rettet.

Under testen måtte alle sjåfører utføre tre vanlige oppgaver. De måtte bytte radiostasjon via skjermen. De måtte også legge inn en adresse i bilens navigasjonssystem. Til slutt måtte de endre temperaturen i klimaanlegget.

Oppgaven med å legge inn en adresse i navigasjonen var den mest krevende.

— Det krevde at sjåførene brukte i snitt 15,7 sekunder på å fullføre skrivingen, sier Bård Morten Johansen.

Norske regler og reaksjoner

Det tok også lang tid å bytte radiokanal. Den oppgaven tok i gjennomsnitt ti til elleve sekunder for sjåførene. Å endre temperaturen var den raskeste oppgaven. Det tok nesten fire sekunder i gjennomsnitt.

Trygg Trafikk understreker et viktig poeng om oppmerksomhet.

– Det er en magisk grense på to sekunder, forklarer Bård Morten Johansen. Han utdyper.

– Å ta blikket vekk fra veien i mer enn to sekunder er kritisk med tanke på trafikksikkerheten.

Resultatene fra studien beskrives som skuffende av Trygg Trafikk. Foreningen ser på bruk av storskjermer som en direkte trussel mot trafikksikkerheten. De mener faren kan sammenlignes med å bruke mobiltelefon mens du kjører.

– Det kan absolutt sammenlignes med å bruke telefon, sier Bård Morten Johansen tilTV2 .

– To sekunder er nok til å miste konsentrasjonen på veien.

På bakgrunn av resultatene foreslår Trygg Trafikk nå nye satsinger i Norge. De vil ha et forbud mot at sjåfører holder mobilen mens de kjører.

I Norge er det allerede forbudt å sende tekstmeldinger mens du kjører. Det gir en bot på 5.000 norske kroner, tilsvarende cirka 3.250 danske kroner. Her i Danmark følges boten av et kutt i førerkortet.

Men nordmennene vil kanskje gå enda lenger. Den norske regjeringen har foreslått å forby alle trafikkalarmer i landet. Teknologien forstyrrer politiets forfølgelse av bilister, sier forsvareren for forslaget.

Kritikk og strengere regler

Forslaget om totalforbud mot berøring av telefonen møter imidlertid motstand. Motororganisasjonen NAF (Norges Automobilforbund) er kritiske.

– Et totalforbud mot å berøre telefonen går for langt, sier pressevakt Ingunn Handagard.

Hun mener det er i strid med andre rettslige handlinger bak rattet og kan undergrave respekten for trafikkreglene.

I nabolandet Sverige er reglene annerledes og allerede strengere på enkelte områder. Her er det allerede forbudt å holde en mobiltelefon i hånden mens du kjører. Det opplyser den svenske trafikkpolitiet Anders Schääf.

Anders Schääf kjenner igjen problemene fra den norske studien. Han trekker også paralleller mellom bruk av bilens berøringsskjerm og det både nordmenn og svensker kaller rattsurfing (ved bruk av mobiltelefon).

Han synes det er paradoksalt at «rottesurfing» er forbudt, mens det er tillatt å betjene en integrert skjerm.

Schääf viser til en test han har sett. "Jeg legger spesielt merke til i en eldre test. En sjåfør i en moderne bil kontra en som kjører en gammel Volvo."

– Konklusjonen var klar: I den eldre Volvoen var det lettere å holde fokus på veien fordi alle knappene var enkle å bruke.

Debatten om berøringsskjermer og fysiske knapper fortsetter i bilindustrien. I mange nye bilmodeller satser bilmerker alt på at skjermer erstatter så mange knapper som mulig.

Det er en veldig enkel grunn til det – penger. Det er rett og slett billigere å ha én skjerm i stedet for flere knapper. Noen bilmerker har imidlertid lovet å gå tilbake til knapper. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Sjåfør får 12.000 kroner i bot for å velte fotoboks

En tysk mann har fått en bot på hele...

Polestar dobler salget i Danmark på ett år

Polestar 3 og 4 driver vekst i både Danmark...

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

Tesla stuper 62 prosent i Tyskland

Teslas glansdager er over. I hvert fall i Europas...

Lando Norris, Monster Energy og Liberty Walk i årets kuleste samarbeid

F1-stjernen Lando Norris og Monster Energy hyller japansk bilkultur...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hvis Tesla stenger: Hvordan det kan påvirke deg som eier

Drastisk salgsnedgang og økende kritikk av Elon Musk skaper frykt for fremtiden til Tesla-eiere og bilene deres. Men hva vil egentlig skje hvis et...

Etter Trumps tariffer: Fossile biler gjør et uventet comeback

Hybridbiler og forbrenningsmotorer får lengre levetid i England på grunn av nye eksportbarrierer fra USA. Storbritannia endrer nå kurs på sin grønne plan for...

Bill gir sjåførene 10.000 kroner i bot

I Norge vil regjeringen ikke bare forby trafikkvarsler, de vil også forby ikke-håndholdt bruk av mobiltelefoner bak rattet. Straffen? 10.000 kroner. Et nytt lovforslag...

James May avviser ny bilutstilling med Jeremy Clarkson

Alle gode ting kommer til en slutt. Det gjelder også James Mays tid foran kamera med Richard Hammond og Jeremy Clarkson. James May ser...

Snart vil din Nissan kunne kjøre seg selv ved hjelp av et nytt britisk AI-system

Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende teknologi med en fleksibel, kamerabasert AI-løsning. Nissan går nå for alvor inn i løpet for...

Trumps vanvittige tollsatser bringer EU og Kina til forhandlingsbordet

Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til å reforhandle elbiler – en avtale som kan endre hele markedet. Elbilmarkedet i Europa kan stå...

Sainz er rasende: 75.000 kroner i bot for 5 sekunder

Williams' Carlos Sainz har fått en bot på 75.000 danske kroner. for å være fem sekunder for sent. Spanjolen er rasende over straffen, og...

Toyota kommer dårlig ut i ny storkrasjstatistikk

Flere Toyota-modeller er blant de minst pålitelige bilene i Tyskland, ifølge en ny studie fra ADAC. Toyota har vært kjent for pålitelighet i årevis....

Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor. Elbiler har færre havari enn fossilbiler...

Politiet: Ansatte har stjålet 900 motorer fra bilgigant

Tyveri av 900 Kia-motorer over fem år i India. Politiet mistenker et sammensvergelse mellom nåværende og tidligere ansatte ved bilfabrikken. Et oppsiktsvekkende tyveri har...

Danske innrømmer: Har kontakt med flere Formel 1-lag

Danske Frederik Vestis drøm om fast plass i Formel 1 er ikke nødvendigvis helt slukket. Den 23 år gamle guiden har kontakt med flere...

Kan du se den skjulte meldingen i Toyotas logo?

En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo faktisk inneholder alle bokstavene i navnet Toyota. Se den skjulte meldingen her. Toyotas logo er...