Studie: Hvor farlige er berøringsskjermer i nye biler?

Ny norsk forskning, utført av Trygg Trafikk, avslører at berøringsskjermer i biler er en felle. Kritiske funksjoner tar for lang tid å operere.

Sjåførers bruk av bilens berøringsskjerm kan være en alvorlig trussel mot trafikksikkerheten. Det viser en ny norsk undersøkelse fra Trygg Trafikk.

Ifølge studien kan det ta opptil 15 sekunder å betjene bilens skjerm for enkle oppgaver. Det er kritisk lang tid å ta oppmerksomheten fra veien, påpeker Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Det er Trafikksikkerhetsforbundet Trygg Trafikk som står bak etterforskningen. De har samarbeidet med Nord universitet og forsikringsselskapet Fremtind. Hensikten var å undersøke konsekvensene av moderne bilberøringsskjermer.

Studien er reaksjonstiden til 44 sjåfører bak rattet. Reisen deres ble nøye overvåket. Et perspektivkamera tok opp hvor sjåførenes øyne ble rettet.

Under testen måtte alle sjåfører utføre tre vanlige oppgaver. De måtte bytte radiostasjon via skjermen. De måtte også legge inn en adresse i bilens navigasjonssystem. Til slutt måtte de endre temperaturen i klimaanlegget.

Oppgaven med å legge inn en adresse i navigasjonen var den mest krevende.

— Det krevde at sjåførene brukte i snitt 15,7 sekunder på å fullføre skrivingen, sier Bård Morten Johansen.

Norske regler og reaksjoner

Det tok også lang tid å bytte radiokanal. Den oppgaven tok i gjennomsnitt ti til elleve sekunder for sjåførene. Å endre temperaturen var den raskeste oppgaven. Det tok nesten fire sekunder i gjennomsnitt.

Trygg Trafikk understreker et viktig poeng om oppmerksomhet.

– Det er en magisk grense på to sekunder, forklarer Bård Morten Johansen. Han utdyper.

– Å ta blikket vekk fra veien i mer enn to sekunder er kritisk med tanke på trafikksikkerheten.

Resultatene fra studien beskrives som skuffende av Trygg Trafikk. Foreningen ser på bruk av storskjermer som en direkte trussel mot trafikksikkerheten. De mener faren kan sammenlignes med å bruke mobiltelefon mens du kjører.

– Det kan absolutt sammenlignes med å bruke telefon, sier Bård Morten Johansen tilTV2 .

– To sekunder er nok til å miste konsentrasjonen på veien.

På bakgrunn av resultatene foreslår Trygg Trafikk nå nye satsinger i Norge. De vil ha et forbud mot at sjåfører holder mobilen mens de kjører.

I Norge er det allerede forbudt å sende tekstmeldinger mens du kjører. Det gir en bot på 5.000 norske kroner, tilsvarende cirka 3.250 danske kroner. Her i Danmark følges boten av et kutt i førerkortet.

Men nordmennene vil kanskje gå enda lenger. Den norske regjeringen har foreslått å forby alle trafikkalarmer i landet. Teknologien forstyrrer politiets forfølgelse av bilister, sier forsvareren for forslaget.

Kritikk og strengere regler

Forslaget om totalforbud mot berøring av telefonen møter imidlertid motstand. Motororganisasjonen NAF (Norges Automobilforbund) er kritiske.

– Et totalforbud mot å berøre telefonen går for langt, sier pressevakt Ingunn Handagard.

Hun mener det er i strid med andre rettslige handlinger bak rattet og kan undergrave respekten for trafikkreglene.

I nabolandet Sverige er reglene annerledes og allerede strengere på enkelte områder. Her er det allerede forbudt å holde en mobiltelefon i hånden mens du kjører. Det opplyser den svenske trafikkpolitiet Anders Schääf.

Anders Schääf kjenner igjen problemene fra den norske studien. Han trekker også paralleller mellom bruk av bilens berøringsskjerm og det både nordmenn og svensker kaller rattsurfing (ved bruk av mobiltelefon).

Han synes det er paradoksalt at «rottesurfing» er forbudt, mens det er tillatt å betjene en integrert skjerm.

Schääf viser til en test han har sett. "Jeg legger spesielt merke til i en eldre test. En sjåfør i en moderne bil kontra en som kjører en gammel Volvo."

– Konklusjonen var klar: I den eldre Volvoen var det lettere å holde fokus på veien fordi alle knappene var enkle å bruke.

Debatten om berøringsskjermer og fysiske knapper fortsetter i bilindustrien. I mange nye bilmodeller satser bilmerker alt på at skjermer erstatter så mange knapper som mulig.

Det er en veldig enkel grunn til det – penger. Det er rett og slett billigere å ha én skjerm i stedet for flere knapper. Noen bilmerker har imidlertid lovet å gå tilbake til knapper. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne...

Nye EU-tall: Elbiler er ikke hellige – de suger også

Elbiler er ikke utslippsfrie. En ny rapport fra det...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...