Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro NCAPs kollisjonstester. Bilen oppnår tidenes høyeste poengsum for barnesikkerhet med imponerende 93 prosent.
Den nye elbilen Polestar 3 har oppnådd en bemerkelsesverdig poengsum i den siste Euro NCAP-kollisjonstesten. Bilen skiller seg spesielt ut når det gjelder barnesikkerhet i kupeen.
Her setter Polestar 3 ny rekord. Dette er den høyeste poengsummen som noen gang er målt for barnevern i bil.
Det skriver Euro Ncap i en pressemelding .
Euro NCAP er en uavhengig organisasjon. De tester sikkerheten til nye biler på det europeiske markedet. Testprogrammet deres er omfattende. Den dekker beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og bilens sikkerhetssystemer.
I den siste testrunden ble syv nye bilmodeller undersøkt. Alle de syv bilene oppnådde den høyeste totale vurderingen på fem stjerner. Dette indikerer et generelt høyt sikkerhetsnivå blant nye biler.
Imidlertid skilte Polestar 3 seg ut fra mengden. Bilen oppnådde høyest poengsum totalt. Den presterte spesielt godt i sikkerhetskategoriene for voksne og barn.
For voksnes sikkerhet scoret Polestar 3 90 prosent. Men det gikk enda bedre med sikkerheten til de minste.
Polestar 3 imponerer i sikkerhetstester
Det mest bemerkelsesverdige resultatet var imidlertid for barnesikkerhet. Her nådde Polestar 3 hele 93 prosent. Dette er den høyeste poengsummen som Euro NCAP noen gang har oppnådd i denne kategorien.
Euro NCAP selv fremhever Polestar 3s resultat.
– Polestar 3s ytelse i barnesikkerhetstesten er forbløffende nær en perfekt poengsum, sier sikkerhetsinstituttet.
– Den viser hvordan et engasjement for sikkerheten til alle passasjerer kan lønne seg ved å gi eksepsjonell beskyttelse i tilfelle en ulykke.
Euro NCAP anerkjenner Polestars arbeid. De mener bilprodusenten setter en ny standard for sikkerhet. Dette gjelder uavhengig av passasjerens alder eller størrelse.
De seks andre bilene i testen oppnådde også fem stjerner. De nådde imidlertid ikke helt opp til Polestar 3s nivå i de spesifikke testkategoriene.
Andre testede biler og Kina-fokus
De andre modellene som ble testet var BYD Sealion 7, Cupra Terramar, Geely EX5, Hongqi e-HS9 og Jaecoo 7 PHEV. Flere av bilene som testes kommer fra kinesiske bilprodusenter.
Euro NCAP konstaterer at mange nye kinesiske merker oppnår gode resultater. De får ofte toppkarakterer i sikkerhetstester. Dette viser en positiv utvikling for de nye aktørene i markedet.
Organisasjonen uttrykker imidlertid også en viss bekymring. Generalsekretær Dr. Michiel van Ratingen sier:
– Kinesiske merker utvikler og slipper nye bilmodeller i et rasende tempo, og mange får maksimalt fem stjerner i Euro NCAPs potensielle produsentsikkerhetsvurdering.
Han advarer imidlertid også bilistene.
– Men hvis problemer ikke bør neglisjeres under testen. (Produsentene) ønsker å opprettholde sikkerhetsstandardene som er vanlige i Europa.
Dette tyder på at det kan være til og med svært store variasjoner i hvor seriøst bilmerker tar sikkerheten til bilene sine.
Euro NCAPs tester er viktige for forbrukerne. De gir et sammenlignbart grunnlag for å vurdere sikkerheten til biler.
Det hjelper bilkjøpere til å ta informerte valg i et komplekst marked. Spesielt SUV-markedet er fylt med mange nye modeller.
Testresultatene for Polestar 3 understreker bilens fokus på sikkerhet. Den nye rekorden for barnesikkerhet er en betydelig prestasjon.
Ønsker du å lese mer om Polestar og deres andre modeller, kan du finne flere artikler på Boosted.dk. For øyeblikket er merket blant annet: veldig bekymret for å bli fullstendig utestengt i USA. Les mer om hvordan her .