Den kjente TV-programlederen Jeremy Clarkson foreslår å fjerne flere Formel 1-løp fra kalenderen helt. Dette gjelder baner som Monaco, hvor forbikjøringer er for vanskelige, ifølge ham.
Jeremy Clarkson har en slående idé for fremtiden til Formel 1. Han foreslår ganske enkelt å forby løp på baner der det er vanskelig å kjøre forbi.
Clarkson er kjent fra blant annet TV-programmet Top Gear. Han er en ivrig Formel 1-seer og deler ofte sine meninger om sporten. Dette skjer vanligvis på sosiale medier eller i spalter.
Clarksons siste mening om sporten ble delt i et innlegg på den sosiale medieplattformen X.
"Jeg har en idé som vil gjøre Formel 1 mer spennende og bærekraftig." Det fanget raskt oppmerksomheten til mange fans.
Han utdypet dette i et påfølgende innlegg:
– Unngå spor der det er vanskelig å kjøre forbi.
Innlegget fikk nesten 50 000 brukere til å «like» innlegget. Det er mye som tyder på at Clarkson ikke er den eneste som savner forbikjøringer i Formel 1.
Tanken om at enkelte kurs er problematiske er ikke helt ny. Moderne Formel 1-biler bidrar til utfordringen med forbikjøringer. De nåværende har blitt sterkt kritisert for å være for brede, for lange og for tunge.
Aerodynamikken til moderne F1-biler er en utfordring
Her spiller bilenes avanserte aerodynamikk en avgjørende rolle. De er dypt avhengige av uhindret luftstrøm, kjent som "ren luft". Dette er nødvendig for å skape optimal downforce.
Hvis en Formel 1-racer kjører tett bak en konkurrent, oppstår det problemer. Bilen bak blir truffet av turbulente luftvirvler fra bilen foran. Det du kanskje også hører nevnt om skitten luft.
Den skitne luften er som gift for bilen bak. Ikke bare sliter det mer på dekkene å ligge bak en konkurrent, det gjør også bilens downforce betydelig dårligere.
Jeremy Clarkson spesifiserer ikke nøyaktig hvilke F1-spor han vil fjerne. Men man kan lett peke på flere kandidater. Forbikjøring er ofte en sjeldenhet på baner som i Jeddah og Miami.
Selv Barcelona har hatt lobber med få forbikjøringer. Suzuka-kretsen i Japan bød heller ikke på mye action under det siste løpet der. Følger du Clarksons logikk er flere kjørefelt i faresonen.
Monaco Grand Prix: Historie vs. spenning
Det mest åpenbare eksemplet er imidlertid Monaco Grand Prix. Løpet er en juvel i F1-kalenderen for mange. Men andre ser på det som et skue uten særlig stor spenning.
Kritikk mot lobbyen i fyrstedømmets gater har vært hørt i årevis. Forbikjøring i den ekstremt smale og svingete gaten er notorisk vanskelig. Dette grenser ofte til det umulige for brede biler.
Likevel forsvarer mange fans og F1-innsidere Monacos plass på racingkalenderen. De fremhever banens unike historie og prestisje. De tror ikke Formel 1 klarer seg uten en slik ikonisk lobb.
En bruker på sosiale medier X svarte også den mangeårige TV-verten igjen.
– Jeremy, bilene pleide å kunne kjøre på en spennende måte i Monaco. Sporet har ikke endret seg. Men bilene har det. Kanskje bilene er problemet."
Clarkson erkjenner at bilene har blitt større og mer komplekse. Men han fastholder at løsningen er å justere kalenderen.
– Vi må akseptere utviklingen av biler og kun bruke egnede baner, mener han.
Han understreker betydningen av fanopplevelsen for idrettens økonomi.
– Til syvende og sist kommer inntektene fra fansen. "Alltid," avslutter han argumentasjonen på X.
Samtidig vurderer også idrettens ledelse endringer for å øke spenningen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem har nylig lagt frem flere ideer.
Han skal blant annet diskutere med sportens motorleverandører om det er en idé å skrote dagens 1,6-liters V6-motorer i bytte mot V8- eller V10-motorer.
Den ideen begeistrer mange fans. Også sjåfører som Max Verstappen sies å være mer enn begeistret for ideen. Les mer om det her .