Store luksusvarebiler som Mercedes Vision V kan endre bilmarkedet, mener flere medier. Her er grunnen til at elektriske varebiler får mye oppmerksomhet akkurat nå.
En ny generasjon elbiler er på vei – og det er ikke SUV-er som stjeler søkelyset.
Ifølge flere eksperter ligger elektriske varebiler nå an til å bli den store vinneren i fremtidens bilmarked. Og bilprodusenter som Mercedes-Benz er allerede klare med luksuriøse ideer for hvordan fremtiden kan se ut.
Med presentasjonen av konseptbilen Vision V viste Mercedes hvordan elektriske varebiler ikke lenger bare er praktiske arbeidsredskaper.
De kan nå forvandles til rullende luksussalonger, kontorer eller hjem på hjul – perfekt for både private kjøpere og VIP-transport.
Elektriske varebiler utnytter plassen bedre enn SUV-er
Vision V er basert på Mercedes sin nye VAN.EA-plattform , som er utviklet spesielt for elbiler. Fordi batterier og motorer kan plasseres mer fleksibelt, kan hjulene skyves helt ut i hjørnene. Resultatet er mer kupéplass uten at bilen blir større utvendig.
Sammenlignet med tradisjonelle SUV-er utnytter en elektrisk varebil mye bedre plassen. En Honda Odyssey rommer for eksempel nesten like mye bagasje som en Chevrolet Suburban, selv om den er 53 centimeter kortere.
Kombinasjonen av lav gulvhøyde, store åpninger og høy effektivitet gjør varebiler til en sterk kandidat i en tid hvor plass, effektivitet og fleksibilitet blir stadig viktigere.
Mercedes håper å levere en rekkevidde på opptil 500 kilometer i sine nye luksusvarebiler, mens konkurrenter som Chrysler og Ford allerede jobber med lignende konsepter.

Elektriske varebiler er perfekte for fremtidens krav
Varebiler passer perfekt for styrken til elbiler. Formen gjør dem mer aerodynamiske enn mange SUV-er, noe som betyr lengre rekkevidde på en lading. Og fordi hytta kan utnyttes mye bedre, kan elektriske varebiler tilby både kontorplasser, loungemiljøer og familievennlige rom.
Spesielt i tettbygde strøk som Kina og Europa er det allerede stor etterspørsel etter elektriske luksusvarebiler, hvor de brukes som firmabiler og VIP-transport.
Flere eksperter anslår at USA og resten av verden vil følge etter – akkurat som vi har sett tidligere med SUV-er.
Samtidig kan de store elektriske varebilene bli et fristed for folk på farten. Fremtidige modeller vil være utstyrt med trådløst internett, store skjermer og muligheten til å gjøre bilen om til et mobilt kontor eller til og med et sted for en yogaøkt mens barna er på sport. Eller annen mangel.
Danmark og Norge kan dra nytte av utviklingen
I land som Danmark og Norge, hvor andelen elbiler allerede er svært høy, kan elektriske varebiler få ytterligere fart. Norge hadde allerede i 2024 en elbilandel på nesten 89 prosent av alle nye biler.
Her er Tesla Model Y den mest solgte bilen, men elektriske varebiler kan få en helt ny målgruppe de neste årene.
I Danmark vokser også behovet for fleksible biler, spesielt blant barnefamilier og bedrifter som ønsker en grønnere profil.
Hvis elektriske varebiler kan matche komforten til SUV-er samtidig som de tilbyr mer plass, kan de bli attraktive alternativer – spesielt i storbyer, hvor plassen er trang og bærekraft er viktigere.
Samtidig vil varebiler som Vision V kunne levere på både komfort, rekkevidde og funksjonalitet, noe som kan lokke kjøpere som ellers ville valgt SUV eller stasjonsvogn.
Elektriske varebiler passer til en ny tidsånd
Utvikling handler ikke bare om teknologi og rekkevidde. Eksperter påpeker at varebilen sender et helt annet signal enn den klassiske SUV-en. Der SUV-en ofte forbindes med individualisme og status, handler varebilen om fellesskap, deling og fleksibilitet.
– Varebiler er en mer menneskelig og inkluderende type bil, sier Felix Kilbertus fra designhuset Pininfarina, som også jobber med nye elektriske varebilkonsepter. "Det handler om å reise sammen – ikke bare om å beskytte deg selv."
Flere produsenter som Volkswagen, Chrysler og Ford har allerede planer om elektriske varebiler for både privat og kommersiell bruk. Mercedes-Benz vil også lansere luksusversjoner i USA – og kanskje senere i Europa.
Fremtiden for bilmarkedet kan derfor bli mye mer firkantet, romslig og sosial enn vi har vært vant til de siste 20 årene. Kanskje den neste store trenden ikke blir nok en SUV – men en romslig, stillegående og superpraktisk elektrisk varebil.