28. april, 2025

Dette er grunnen til at elektriske varebiler kan bli fremtidens nye biltrend

Store luksusvarebiler som Mercedes Vision V kan endre bilmarkedet, mener flere medier. Her er grunnen til at elektriske varebiler får mye oppmerksomhet akkurat nå.

En ny generasjon elbiler er på vei – og det er ikke SUV-er som stjeler søkelyset.

Ifølge flere eksperter ligger elektriske varebiler nå an til å bli den store vinneren i fremtidens bilmarked. Og bilprodusenter som Mercedes-Benz er allerede klare med luksuriøse ideer for hvordan fremtiden kan se ut.

Med presentasjonen av konseptbilen Vision V viste Mercedes hvordan elektriske varebiler ikke lenger bare er praktiske arbeidsredskaper.

De kan nå forvandles til rullende luksussalonger, kontorer eller hjem på hjul – perfekt for både private kjøpere og VIP-transport.

Elektriske varebiler utnytter plassen bedre enn SUV-er

Vision V er basert på Mercedes sin nye VAN.EA-plattform , som er utviklet spesielt for elbiler. Fordi batterier og motorer kan plasseres mer fleksibelt, kan hjulene skyves helt ut i hjørnene. Resultatet er mer kupéplass uten at bilen blir større utvendig.

Sammenlignet med tradisjonelle SUV-er utnytter en elektrisk varebil mye bedre plassen. En Honda Odyssey rommer for eksempel nesten like mye bagasje som en Chevrolet Suburban, selv om den er 53 centimeter kortere.

Kombinasjonen av lav gulvhøyde, store åpninger og høy effektivitet gjør varebiler til en sterk kandidat i en tid hvor plass, effektivitet og fleksibilitet blir stadig viktigere.

Mercedes håper å levere en rekkevidde på opptil 500 kilometer i sine nye luksusvarebiler, mens konkurrenter som Chrysler og Ford allerede jobber med lignende konsepter.

Derfor kan el-vans blive fremtidens nye biltrend
Kreditt: Mercedes

Elektriske varebiler er perfekte for fremtidens krav

Varebiler passer perfekt for styrken til elbiler. Formen gjør dem mer aerodynamiske enn mange SUV-er, noe som betyr lengre rekkevidde på en lading. Og fordi hytta kan utnyttes mye bedre, kan elektriske varebiler tilby både kontorplasser, loungemiljøer og familievennlige rom.

Spesielt i tettbygde strøk som Kina og Europa er det allerede stor etterspørsel etter elektriske luksusvarebiler, hvor de brukes som firmabiler og VIP-transport.

Flere eksperter anslår at USA og resten av verden vil følge etter – akkurat som vi har sett tidligere med SUV-er.

Samtidig kan de store elektriske varebilene bli et fristed for folk på farten. Fremtidige modeller vil være utstyrt med trådløst internett, store skjermer og muligheten til å gjøre bilen om til et mobilt kontor eller til og med et sted for en yogaøkt mens barna er på sport. Eller annen mangel.

Danmark og Norge kan dra nytte av utviklingen

I land som Danmark og Norge, hvor andelen elbiler allerede er svært høy, kan elektriske varebiler få ytterligere fart. Norge hadde allerede i 2024 en elbilandel på nesten 89 prosent av alle nye biler.

Her er Tesla Model Y den mest solgte bilen, men elektriske varebiler kan få en helt ny målgruppe de neste årene.

I Danmark vokser også behovet for fleksible biler, spesielt blant barnefamilier og bedrifter som ønsker en grønnere profil.

Hvis elektriske varebiler kan matche komforten til SUV-er samtidig som de tilbyr mer plass, kan de bli attraktive alternativer – spesielt i storbyer, hvor plassen er trang og bærekraft er viktigere.

Samtidig vil varebiler som Vision V kunne levere på både komfort, rekkevidde og funksjonalitet, noe som kan lokke kjøpere som ellers ville valgt SUV eller stasjonsvogn.

Elektriske varebiler passer til en ny tidsånd

Utvikling handler ikke bare om teknologi og rekkevidde. Eksperter påpeker at varebilen sender et helt annet signal enn den klassiske SUV-en. Der SUV-en ofte forbindes med individualisme og status, handler varebilen om fellesskap, deling og fleksibilitet.

– Varebiler er en mer menneskelig og inkluderende type bil, sier Felix Kilbertus fra designhuset Pininfarina, som også jobber med nye elektriske varebilkonsepter. "Det handler om å reise sammen – ikke bare om å beskytte deg selv."

Flere produsenter som Volkswagen, Chrysler og Ford har allerede planer om elektriske varebiler for både privat og kommersiell bruk. Mercedes-Benz vil også lansere luksusversjoner i USA – og kanskje senere i Europa.

Fremtiden for bilmarkedet kan derfor bli mye mer firkantet, romslig og sosial enn vi har vært vant til de siste 20 årene. Kanskje den neste store trenden ikke blir nok en SUV – men en romslig, stillegående og superpraktisk elektrisk varebil.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en...

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis....

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om...

Media: Ny utrangert Tesla koster under 135.000 kroner

Kinesiske medier hevder at en utrangert Tesla Model Y...

BYD reduserer prisen på SEAL U Design – spar 30 000 DKK.

Nå kan du få toppmodellen SEAL U Design til...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: Ny utrangert Tesla koster under 135.000 kroner

Kinesiske medier hevder at en utrangert Tesla Model Y E80 vil ha 50 kWh batteri og metalltak, men at prisen også starter under 135.000...

Fjerner kravet – politiet skal ikke lenger kunne kjøre disse bilene

Svenske politifolk trenger ikke lenger førerkort for manuell girkasse. Endringen skyldes nye politibiler med automatgir og at færre kan kjøre med manuell gir. Svenske...

BYD reduserer prisen på SEAL U Design – spar 30 000 DKK.

Nå kan du få toppmodellen SEAL U Design til 309 995 kr. – men kun for en begrenset periode, skriver importøren. BYD gjør nå...

100 prosent elbiler er ikke mulig, sier VW-sjef

Volkswagen Group-sjef Oliver Blume oppfordrer EU til å gi mer fleksibilitet rundt det planlagte forbudet mot forbrenningsmotorer i 2035. Han etterlyser en realitetssjekk. Volkswagen...

Mercedes kollapser – Volkswagen stenger bilselskap fullstendig

Volkswagen Financial Services stenger bilportalen HeyCar i Tyskland og England. Forventningene ble ikke innfridd og kostnadene var alt for høye. Volkswagen Financial Services (VWFS)...

Disse bilene er i ferd med å forsvinne helt fra veiene.

Markedet for små bruktbiler som Fiat Panda, Hyundai i10 og Kia Picanto krymper betraktelig. Antallet populære minibiler går ned, selv om prisene nå synker...

Kina-merket stoppet etter dødsulykke – kommer ikke uansett

Lanseringen av Xiaomis nye SUV, YU7, er satt på vent. Dette følger en dødsulykke i en av merkets biler i Kina. Xiaomis planer om...

Bilgiganten taper 95 millioner kroner dagen

Stort milliardtap i 2024-kontoer presser Nissan. Bilmerket fokuserer på restrukturering og nye elbiler som Ariya og en ny versjon av Leaf. Nissan er midt...

En av verdens villeste veier åpner igjen etter nødstenging

Trollstigen er en av de veiene du bare trenger å ha kart over før du tar på deg treskoene. Du har nå muligheten igjen...

Sanksjoner mot Russland tvinger Biltema til å stenge

Butikkjeden Biltema er nå tvunget til å stenge et varehus. Årsaken skal finnes i Nord-Norge, hvor det er mangel på kunder fra Russland. Sanksjoner,...

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på sjåfører. I Honolulu, Hawaii, ble 30 000 sjåfører fanget i samme fotoboks på bare én...

2 millioner vil forby folk å vaske biler for hånd

Ifølge en ny undersøkelse ville 2 millioner svensker forby sjåfører å vaske sine egne biler for hånd. 9 av 10 mener det burde koste...