Volkswagen Group-sjef Oliver Blume oppfordrer EU til å gi mer fleksibilitet rundt det planlagte forbudet mot forbrenningsmotorer i 2035. Han etterlyser en realitetssjekk.
Volkswagen Group-sjef Oliver Blume sår tvil om EUs 2035-elbilkrav. Han mener planen om kun å tillate elbiler fra 2035 må gjennomgås grundig til sommeren. Blume etterlyser en realitetssjekk fra politikere i EU.
Uttalelsene ble gitt under Shanghai Motor Show. Her snakket Oliver Blume med den tyske avisen Neue Osnabrücker Zeitung .
VW-sjefen mener situasjonen må vurderes fortløpende. Hvor raskt sprer elbiler seg egentlig i medlemslandene?
Han påpeker at politisk fleksibilitet er nødvendig. Det kan være behov for overgangsperioder dersom utviklingen ikke går etter planen.
EU har allerede vist en viss fleksibilitet. De opprinnelige CO2-kravene til bilprodusentene i 2025 ble nylig lempet på.
Bilprodusentene fikk tre år ekstra for å nå de tøffe målene. Den avgjørelsen ble positivt mottatt av Oliver Blume.
EUs 2035-mål krever politisk støtte
Uten den avslappingen sto Volkswagen og andre produsenter overfor store tilbakeslag. Det kunne potensielt ha kostet milliarder av danske kroner.
Blume argumenterer for at lignende fleksibilitet bør vurderes for forbudet i 2035. En totalstopp for nye biler med forbrenningsmotorer er et betydelig skritt.
Han understreker at målet om 100 prosent elbiler krever mer enn bare et forbud. Det trengs aktiv politisk støtte, sier VW-sjefen.
For at bilkjøpere faktisk skal velge elbil, må flere ting være på plass. En velfungerende og helhetlig ladeinfrastruktur er avgjørende.
Samtidig skal strømprisene ligge på et nivå hvor det er attraktivt å kjøre elbil. Dette er viktige faktorer i forbrukernes beslutningsprosesser.
Oliver Blume åpner også for alternative teknologiske løsninger i en overgangsfase. Volkswagen vurderer muligheten for å lansere elbiler med rekkeviddeforlengere i Europa.
Fremtiden til forbrenningsmotoren i Europa
Denne typen teknologi involverer en liten bensinmotor. Motoren brukes utelukkende til å generere strøm til batteriet, ikke til å drive hjulene direkte.
Ifølge Blume kan disse bilene bidra til å redusere rekkeviddeangst. Dette kan gjøre spranget til e-mobilitet lettere for enkelte segmenter av bilkjøpere.
Teknologien kan potensielt bygge bro over gapet mellom dagens situasjon og en fullt elektrisk fremtid. Volkswagen ser dette som en mulig vei videre i Europa.
Debatten om EUs 2035-mål og veien til dem fortsetter i bilindustrien. Flere aktører uttrykker behov for realistiske tidsplaner og politisk støtte.
Fremtiden vil vise hvordan EUs politikk og markedskrefter former utviklingen av personbiler i Europa. Teknologiske fremskritt og forbrukeratferd spiller også store roller.
Til og med Volkswagen og flere andre bilmerker i samme konsern har helt eller delvis trukket seg ut av målet om kun å bygge elbiler senest i 2035. Les mer om det her .