Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på Formel 1 og Le Mans.
McLaren ser ut til å forlate Formel E.
Dette vil skje når serien bytter til Gen 4-biler i 2027-sesongen. Avgjørelsen er nært knyttet til hovedsponsoren NEOM.
NEOM har angivelig valgt å ikke forlenge avtalen med McLaren. McLaren retter nå fokuset mot Le Mans Hypercar-programmet. Akkurat som å bo i Formel 1.
Superbilprodusenten McLaren gikk inn i Formel E i 2023. Dette ble gjort ved å overta det mesterskapsvinnende teamet etterlatt av Mercedes.
Dette skriver The Race .
McLaren kort som kundeteam for Nissan. De fikk økonomisk støtte fra det saudiarabiske prosjektet NEOM.
Kontrakten med NEOM dekket hele Gen 3-æraen fra 2023 til 2026. Avtalen inneholdt en opsjon på å forlenge samarbeidet med ytterligere fire år. Men det ser ikke ut som det haster.
Gen 3-regelverket utløper etter neste sesong. NEOM har angivelig valgt å ikke utøve opsjonen i sponsorkontrakten.
NEOM-avtalen utløper snart
McLaren har følgelig informert sine ansatte og teamledelsen om at de trekker seg fra serien. Bilmerket vil i stedet konsentrere seg om et nylig annonsert Le Mans Hypercar-program.
Den utviklingen etterlater teamleder Ian James i en vanskelig situasjon. Nå må han finne en ny hovedsponsor.
Han må også finne en ny produsentpartner for HWA-teamet sitt. Dette er nødvendig for å kunne fortsette i mesterskapet i fremtiden.
McLarens suksess i Formel E har vært begrenset så langt. Laget har falt til kort med bare én seier i begynnelsen av 2024.
Dette har skjedd til tross for fire pole-plasseringer og flere pallplasseringer. Racingtrener Sam Bird og nye trener Taylor Barnard har stått for resultatene.
Laget ser imidlertid ut til å være på rett vei i 2025. Men de intense racingene under Gen 3 Evo-reglene har ennå ikke gitt noen gevinster.
Fokus skifter til Le Mans
McLarens trekk er tilsynelatende også knyttet til andre interesser til den saudiske kronprins Mohammed bin Salman.
«The Line» er en 177 kilometer lang skyskraperby. Byggingen startet tidligere i år. Byen er planlagt å huse rundt ni millioner innbyggere ved ferdigstillelse i 2030.
Det saudiarabiske investeringsfondet, PIF, skal angivelig investere over en billion dollar i NEOM-prosjektet. Det tilsvarer cirka 6,9 billioner danske kroner. Men det er ikke en del av McLarens Formel E-innsats.
NEOM-prosjektet omfatter fire megabyer. Foruten "The Line" er det Oxagon, en "intelligent" havneby. Det er også Trojena, et skianlegg i ørkenen med kunstsnø. Til slutt er det Sindalah, et o drevet nesten utelukkende av Marriott luksushoteller.
Hvis Saudi-Arabias PIF allerede mangler penger til partnerskapet med McLaren, kan det være grunn til bekymring. Dette kan potensielt være et tegn på større økonomiske utfordringer globalt.
Tiden vil vise om dette er et enkelttilfelle. Eller om det varsler et større tilbaketrekning fra motorsport, som etter finanskrisen i 2008.
Andre steder i motorsportens verden er det imidlertid fortsatt mye penger i luften. Max Verstappen skal ha blitt tilbudt flere milliarder kroner for å si opp fra Red Bull. Les mer om det her .