De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag.
Toyota forventer nå en betydelig nedgang i fortjenesten i løpet av 2025.
Forklaringen må finnes i de nye tollsatsene som Donald Trump har innført. De nye tollsatsene har allerede kostet bilprodusenten 8 milliarder danske kroner mellom april og mai i år.
For hele året forventes tapet å bli enormt. Toyota frykter en nedgang på 46 milliarder kroner innen mars 2026.
Det skriver Reuters .
Dette tilsvarer et daglig tap på nesten 125 millioner kroner. Ekstrakostnadene kommer fra dyrere bildeler og importavgifter.
Selv om tapet er stort, forventer Toyota fortsatt å gå med overskudd for regnskapsåret. De forventer et overskudd på rett under 175 milliarder kroner. En sterk yenkurs legger imidlertid ytterligere press på profitten.
Toyota er ikke de eneste som er under press.
De nye tollsatsene påvirker ikke bare Toyota. De har konsekvenser for hele den globale bilindustrien. Mange bilmerker importerer deler fra utlandet for enten å bygge eller rett og slett selge biler til amerikanske kunder.
Dette kan føre til høyere priser for forbrukerne. Det kan også føre til færre solgte biler, og det ville utvilsomt dra ned økonomien.
Toyotas svar på tollsatsene
Toyota jobber med å redusere tapene som følge av tollsatsene. Japanerne, i likhet med mange av konkurrentene sine, undersøker mulighetene for å flytte mer av produksjonen sin til USA.
Men Toyota vurderer også å endre forsyningskjeden sin for å bli mindre avhengig av importerte deler fra resten av verden.
Toyota er en stor aktør i det globale bilmarkedet. Om ikke den største. Men størrelse alene gjør ikke merkevaren immun mot effektene av tollen.
For andre merker som Ferrari er imidlertid svaret på tollen enkelt. Merket fra Maranello nekter å flytte produksjonen ut av Italia, så merkets kunder må også betale tollregningen selv.
Og foreløpig ser det ikke ut til å skremme de mest velstående bilistene. Tvert imot viser en gjennomgang av Ferraris regnskaper at merket tjener over to millioner kroner per år. ansatt. Les mer om det her .