10. mai, 2025

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan.

Nissan befinner seg i en vanskelig situasjon. Bilprodusenten sliter med fallende salg, en fusjon med Hoda som falt i grus, og et enormt underskudd.

Dette betyr at Nissan nå står alene i et konkurransepreget marked.

For å redde bilmerket, som bygger rundt 3,5 millioner nye biler hvert år, har den nye administrerende direktøren, Ivan Espinosa, derfor trukket hardt i nødbremsen.

Dette rapporteres av Nikkei Asia .

Japanerne stopper planene om en ny fabrikk. Fabrikken skulle produsere batterier til elbiler. Det var planlagt å ligge i Sør-Japan. Investeringen i den nye fabrikken beløp seg til 6,82 milliarder kroner.

– Nissan tar umiddelbare beslutninger for å gjenopprette balansen. «Samtidig utforskes alle alternativer for å sikre fremtidig drift», sa Nissan i en offisiell uttalelse.

– Etter nøye vurdering av lønnsomheten av investeringen har vi besluttet å sette byggingen av en ny LFP-batterifabrikk i Kitakyushu by i Fukuoka på vent.

Fremtiden til Nissan Qashqai og Sunderland-fabrikken

Det er nå bekymringer om hvorvidt Nissan vil bli tvunget til å stenge flere av sine faktiske bilfabrikker. Nylig kom det frem at en ledende person i selskapet ikke anså Storbritannia som et ideelt sted å bygge biler.

Disse uttalelsene har skapt frykt for fremtiden til Sunderland-fabrikken, som allerede er en av Nissans største.

Denne fabrikken produserer blant annet Nissan Qashqai-modellen for det europeiske markedet. Mange ansatte og lokale følger situasjonen nøye.

Neste uke vil Nissan publisere merkets første kvartalsregnskap for 2025. Med publiseringen på tirsdag vil det bli tydeligere hvor store problemer Nissan er i.

Økonomiske utfordringer og strategiske beslutninger

Nissan har tidligere varslet et forventet tap på 38 milliarder kroner. Ledelsen har gjort det klart at man kan overleve på lang sikt uten en partner.

Skilsmissen fra Renault-gruppen og den mislykkede avtalen med Honda har ikke akkurat gjort situasjonen bedre.

Ivan Espinosa står nå overfor den store utfordringen med å navigere Nissan gjennom de økonomiske vanskelighetene.

Beslutningen om å stanse byggingen av batterifabrikken er et tydelig tegn på at det må spares. Det er fortsatt for tidlig å si om Nissan er ferdig med å redde seg ut av krisen på denne måten.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny regel hos Volvo får sterk kritikk: Utdatert tilnærming

Volvos hjemvendte direktør Håkan Samuelsson får nå hard kritikk...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA...

Toyota-sjef: Elbiler er mer sløsende enn du tror

Toyotas styreleder Akio Toyoda forsvarer fortsatt hybridbiler. 27 millioner...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende...

Formel 1-fører død: «Fare er en del av sporten»

Den tidligere Formel 1-føreren Jochen Mass er død etter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...