Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan.
Nissan befinner seg i en vanskelig situasjon. Bilprodusenten sliter med fallende salg, en fusjon med Hoda som falt i grus, og et enormt underskudd.
Dette betyr at Nissan nå står alene i et konkurransepreget marked.
For å redde bilmerket, som bygger rundt 3,5 millioner nye biler hvert år, har den nye administrerende direktøren, Ivan Espinosa, derfor trukket hardt i nødbremsen.
Dette rapporteres av Nikkei Asia .
Japanerne stopper planene om en ny fabrikk. Fabrikken skulle produsere batterier til elbiler. Det var planlagt å ligge i Sør-Japan. Investeringen i den nye fabrikken beløp seg til 6,82 milliarder kroner.
– Nissan tar umiddelbare beslutninger for å gjenopprette balansen. «Samtidig utforskes alle alternativer for å sikre fremtidig drift», sa Nissan i en offisiell uttalelse.
– Etter nøye vurdering av lønnsomheten av investeringen har vi besluttet å sette byggingen av en ny LFP-batterifabrikk i Kitakyushu by i Fukuoka på vent.
Fremtiden til Nissan Qashqai og Sunderland-fabrikken
Det er nå bekymringer om hvorvidt Nissan vil bli tvunget til å stenge flere av sine faktiske bilfabrikker. Nylig kom det frem at en ledende person i selskapet ikke anså Storbritannia som et ideelt sted å bygge biler.
Disse uttalelsene har skapt frykt for fremtiden til Sunderland-fabrikken, som allerede er en av Nissans største.
Denne fabrikken produserer blant annet Nissan Qashqai-modellen for det europeiske markedet. Mange ansatte og lokale følger situasjonen nøye.
Neste uke vil Nissan publisere merkets første kvartalsregnskap for 2025. Med publiseringen på tirsdag vil det bli tydeligere hvor store problemer Nissan er i.
Økonomiske utfordringer og strategiske beslutninger
Nissan har tidligere varslet et forventet tap på 38 milliarder kroner. Ledelsen har gjort det klart at man kan overleve på lang sikt uten en partner.
Skilsmissen fra Renault-gruppen og den mislykkede avtalen med Honda har ikke akkurat gjort situasjonen bedre.
Ivan Espinosa står nå overfor den store utfordringen med å navigere Nissan gjennom de økonomiske vanskelighetene.
Beslutningen om å stanse byggingen av batterifabrikken er et tydelig tegn på at det må spares. Det er fortsatt for tidlig å si om Nissan er ferdig med å redde seg ut av krisen på denne måten.