17-åringer trenger bare å vente litt over en måned før de kan sette seg bak rattet i en bil alene. Lovforslaget som gir dem retten er vedtatt.
Det danske Folketinget har vedtatt lovforslag L165. Dette betyr at fra 1. juli har 17-årige sjåfører lov til å kjøre alene på dagtid. Samferdselsminister Thomas Danielsen støtter endringen.
Det danske Folketinget har nå godkjent en betydelig endring i trafikkloven. Fra 1. juli blir det mulig for 17-åringer å kjøre bil uten ledsager.
Den nye regelen, L165, tillater solokjøring mellom klokken 05.00 og 20.00. Samferdselsminister Thomas Danielsen er positiv til de nye mulighetene for unge.
Utenfor store byer er bilen ofte det mest praktiske transportmiddelet. Dette gjelder transport til skole, jobb eller fritidsaktiviteter. Den nye lovgivningen tar spesifikt for seg transportbehovene til unge mennesker i disse områdene.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) sier at loven åpner for helt nye muligheter.
– Førerkort for 17-åringer handler om å gi unge flere muligheter. Mulighetene for å komme seg rundt; på skolen, på jobb, for fritidsaktiviteter, alene er viktig for det gode liv.
Ministeren fortsetter: «Utenfor de store byene er transportmulighetene begrensede, og nå gir vi 17-åringer flere alternativer til å transportere seg selv.»
Det er viktig å merke seg at det fortsatt er restriksjoner. Ridning alene er kun tillatt innenfor den angitte tidsperioden.
Nye trafikkregler for unge sjåfører
Etter klokken 20.00 og frem til klokken 05.00 må 17-åringer fortsatt ha en erfaren ledsager i bilen. Ledsageren må selvsagt ha gyldig førerkort.
En annen vesentlig del av lovendringen er innføringen av en lavere alkoholgrense i blodet. For alle nye sjåfører, uavhengig av alder, vil en promillegrense på 0,2 gjelde de første tre årene etter at man har fått førerkort.
I praksis betyr dette nulltoleranse for alkohol og kjøring for nye sjåfører. Dette skal bidra til økt trafikksikkerhet.
Lovforslag L165 endrer dermed direkte den eksisterende veitrafikkloven. Målet er å skape bedre mobilitet for unge mennesker, spesielt i landlige områder.
Thomas Danielsen peker også på følgende krav: «Samtidig krever vi også at alkohol blir fullstendig forbudt når unge kjører, og at de heller ikke får kjøre alene om natten.»
Thomas Danielsen om ungdomsmobilitet
Den endrede lovendringen har som mål å gi unge mennesker en tidligere start i livet som selvstendige sjåfører. Dette skjer imidlertid under kontrollerte forhold.
De nye reglene anerkjenner unges behov for transport. Samtidig opprettholdes fokus på sikkerhet med tydelige rammer for kjøring og alkohol.
Debatten om aldersgrensen for førerkort har gått frem og tilbake i flere år. Med innføringen av L165 er det nå satt en ny standard for unge sjåfører i Danmark.
For de mange unge som venter på å kunne kjøre selv, er 1. juli en dato å glede seg til. Det markerer en ny frihet, men også et nytt ansvar.