Formel 1-teamet McLaren fyller ikke bare Formel 1-bilene sine med syntetisk drivstoff. Merket bruker 29 millioner kroner på 3,8 millioner liter drivstoff til resten av flåten.
McLarens Formel 1-biler er ikke de eneste som går på syntetisk bensin.
I en nylig publisert bærekraftsrapport gjør det tidligere britiske bilmerket det klart at de i 2024 brukte millioner av kroner på syntetisk drivstoff til resten av Formel 1-flåten.
Inkludert lastebiler. Mer spesifikt skriver McLaren, som ble solgt til Abu Dhabi i fjor, at de kjøpte Sustainable Aviation Fuel-sertifisert drivstoff for 29 millioner kroner i fjor.
Dette tilsvarer 3,8 millioner liter. En mengde drivstoff som McLaren har klart å bruke til å kjøre hele lastebilflåten sin, og deler av merkets flyfrakt, på syntetisk drivstoff.
SAF-drivstoff er laget av avfall eller fornybare kilder og kan redusere utslipp med opptil 90 prosent sammenlignet med vanlig jetdrivstoff, skriver Formel 1-teamet.
Når det er sagt, stopper ikke McLaren ved drivstoffet. Ifølge bærekraftsrapporten har teamet nå resirkulert 37 prosent av materialene fra fjorårets Formel 1-bil, McLaren MCL38.
På den annen side er det ikke bare rosenrødt i McLaren-garasjen. Teamet risikerer å møte en ekstremt stor utgift for det syntetiske drivstoffet snart.
Og det er faktisk generelt slik det ser ut i hele Formel 1-feltet. De første Formel 1-sjefene har allerede klaget over at prisen blir kalt «latterlig». Les mer om det her .
Alt i alt er Formel 1 en dyr fornøyelse. Faktisk så dyrt at teamene internt er forberedt på å bruke millioner – kanskje til og med milliarder – av kroner på å kapre personell fra hverandre.
Det er nylig rapportert at Aston Martin, til tross for benektelser, fortsatt er interessert i Max Verstappen. Den britiske avisen The Independent skrev tilbake i april at laget har tilbudt den raske nederlenderen svimlende 2 milliarder kroner i lønn.