Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt topper salgslistene i landet.
Et betydelig skifte er på gang blant nordmenn med elbiler.
Hele 43 prosent av dem sier at de nå velger å ikke bruke Tesla på grunn av Elon Musks politiske uttalelser. Dette viser en ny studie, selv om Tesla Model Y fortsatt er en populær bil i Norge.
Det er den årlige « elbilundersøkelsen » fra Norsk Elbilforening som avslører trenden. Over 15000 elbilister deltok i undersøkelsen. Dette er fjortende gang det har blitt arrangert.
En ny sak i år var sentral. «Finnes det noen bilmerker eller land du ikke ville valgt av politiske årsaker?»
Her svarte 63 prosent av elbileierne ja. 23 prosent oppgir også at de unngår biler fra kinesiske produsenter.
Når det gjelder amerikanske merker, sa litt under halvparten av de spurte at de ville holde seg unna Tesla neste gang.
Teslas salgstall utfordret av politiske standpunkter
Utviklingen i Norge er på linje med resten av Europa den siste tiden. Tesla har sett en nedgang på rundt 50 prosent i leveranser av nye biler i regionen i år. Det er sammenlignet med i fjor.
Dette skjer til og med i et marked der elbiler generelt er i fremgang.
Dette skjer imidlertid i så sakte tempo at den danske bransjeanalytikeren Rene Tonder anslår at EU er svært langt fra målet om å forby nye bensin- og dieselbiler i 2035. Les mer om det her .
Samtidig tyder tall på at norske kunder opptrer annerledes når de faktisk kjøper bil. Tesla har levert fire prosent flere nye biler i Norge i år.
Dette viser tall fra Trafikkinformasjonsrådet.
Det norske bilmarkedet har vokst betydelig totalt sett. Økningen er på 32 prosent. Tesla holder i hvert fall samme tempo som i fjor. På denne måten unngår merkevaren den generelle nedgangen i andre markeder.
Tesla Model Y har virkelig tatt av med den nye modellen. Gunstige rentekampanjer har også hjulpet etter en noe treg start på året.
Model Y er så langt den mest leverte bilmodellen i 2025. I hvert fall sett med norske øyne. Samtidig har Tesla Model 3 doblet sine nye billeveranser sammenlignet med i fjor.
Elon Musks direkte innflytelse på Teslas markedsandel
– Tesla Model Y er mye bil for pengene.
– Så man kan bare spekulere i hvor høyt salget ville vært hvis ikke Elon Musk hadde engasjert seg i MAGA-bevegelsen og Trump-administrasjonen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.
Bu peker også på Teslas nedgang i markedsandeler for elbiler i Norge. Merket har gått fra 21,2 prosent i 2024 til 13,8 prosent så langt i år.
«Det er et ganske dramatisk fall», sier hun.
Bu mener det handler om utvalg og pris når man skal ta et valg. Mange synes det er vanskelig å forlate både kinesiske merker og Tesla hvis alternativene ikke innfrir forventningene.
– Videre sier 50 prosent av respondentene i undersøkelsen at de ikke akkurat unngår Tesla helt og holdent, legger Christina Bu til.
Elbilmarkedet er imidlertid ikke nødvendigvis så rosenrødt som både norske og danske elbilforeninger vil fremstille det som.
Til tross for fremgang i de europeiske markedene har salget av elbiler gått i revers etter at flere store land som Tyskland og Frankrike fjernet statsstøtten til elbiler.
Samtidig viste en beregning fra den europeiske bilmerkenes forening ACEA i fjor at elbiler bare utgjør 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa.